Naughty Dog, het studio achter The Last of Us en Uncharted, heeft onlangs zijn medewerkers opgedragen om 'verplichte' overuren te maken, vooral bekend als crunch, om een demo voor hun aankomende game Intergalactic: The Heretic Prophet af te ronden. Volgens een rapport werden de medewerkers gevraagd om minimaal acht extra uren per week te werken om achterstallige deadlines in te halen, wat resulteerde in een werkweek van maximaal 60 uur. Bovendien moesten veel ontwikkelaars vijf dagen per week naar kantoor komen in plaats van de gebruikelijke drie, wat leidde tot extra zorgen over kinderopvang en huisdierenverzorging. De demo is inmiddels afgerond en Naughty Dog hoopt de game midden 2027 uit te brengen.

nWat is de game Intergalactic: The Heretic Prophet eigenlijk?

Intergalactic: The Heretic Prophet is een nieuw project van Naughty Dog dat zich richt op thema's zoals geloof en religie. Het wordt beschouwt als hun 'meest ambitieuze game tot nu toe' en bevat een retro futuristische energie, waarin we kennis maken met de premisse van een bounty hunter, Tati Gabrielle.

Dit is niet de eerste keer dat Naughty Dog in de schijnwerpers staat vanwege crunch. In 2020 werd het studio al kritisch bekeken vanwege de werkdruk die leidde tot burn-out tijdens de ontwikkeling van The Last of Us Part 2. Inmiddels zijn verschillende maatregelen genomen om de werkdruk te verbeteren, maar de recente situatie met Intergalactic lijkt opnieuw de discussie over werk-privébalans op te roepen.