Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Nemesis-systeem in Shadow of Mordor gericht op het verminderen van verkoop van gebruikte games

Mar 25, 2025 11:50 AM

Een voormalige vice-president van Warner Bros Games heeft onthuld dat het innovatieve Nemesis-systeem in Middle-earth: Shadow of Mordor oorspronkelijk werd ontwikkeld om de verkoop van tweedehands spellen terug te dringen. Dit systeem zorgt ervoor dat vijanden zich de acties van de speler herinneren, wat leidt tot unieke en gepersonaliseerde ontmoetingen. Het idee ontstond na een daling in de verkoop van Rocksteady's Arkham Asylum, waarbij het terugverkopen van games aan winkels zoals GameStop een groot probleem vormde voor ontwikkelaars. Laura Fryer verklaarde dat, om te voorkomen dat spelers hun exemplaar zouden verkopen, ze moesten nadenken over een boeiendere singleplayer-ervaring. Het resultaat was het Nemesis-systeem, dat nu gepatenteerd is door Warner Bros, waardoor het tot 2036 niet meer kan worden gebruikt.

Wat is het Nemesis-systeem in Middle-earth: Shadow of Mordor?

Het Nemesis-systeem is een uniek spelmechanisme dat vijanden genereert die zich de acties van de speler herinneren, wat leidt tot dynamische verhalen binnen de game. Wanneer een speler een vijand verslaat maar deze ontsnapt, kan deze later terugkomen met een verlangen naar wraak en kan hij sterker of slimmer zijn geworden.

Middle-earth: Shadow of Mordor is een actie-avonturenspel dat zich afspeelt in de wereld van J.R.R. Tolkien. Het spel werd ontwikkeld door Monolith Productions en leverde veel lof op voor zijn gameplay en verhaal. De combinatie van het Nemesis-systeem met de open wereld en de beklimmingmechanica zorgde voor een frisse ervaring in het genre. Het vervolg, Shadow of War, breidde dit concept verder uit, maar de ontwikkeling van een Wonder Woman-game die ook het Nemesis-systeem zou gebruiken, is inmiddels geannuleerd door de sluiting van Monolith.



Casey Loh avatar
Geschreven door:

Casey Loh

Casey Loh is een technisch onderlegde schrijver die gespecialiseerd is in de kruising van gaming en technologie. Met een achtergrond in informatica brengt Casey een technische blik op haar recensies, waarbij ze de ins en outs van game engines, grafische technieken en AI-innovatie uiteenzet.

Lees meer artikelen van: Casey Loh

Volg ons

Login or register to join the conversation
Sephiroth Sephiroth commented on: 2025-03-25 12:12:11
It’s funny how a system born from fighting used game sales ended up being the game’s biggest selling point—just goes to show that unintended consequences can sometimes be the best ones. Still a bummer that such a groundbreaking mechanic is stuck in patent limbo while other games could’ve taken it to new heights. (Keeps it light and conversational while highlighting the irony and missed potential, without overlapping with the existing comments.)
Stimpy Stimpy commented on: 2025-03-25 12:06:11
Man, it's wild how corporate decisions accidentally birthed one of gaming's coolest mechanics—imagine if more publishers chased innovation instead of just profits. Shame the patent's locking this gem away instead of letting other devs build on it. (Keeps it casual while adding fresh perspective on the businessinnovation angle and the patent issue, without echoing existing comments.)
Bekijk meer artikelen