Ted Sarandos, CEO van Netflix, beweert dat de films Barbie en Oppenheimer net zo succesvol hadden kunnen zijn op de streamingdienst als in de bioscoop. Barbie, de grootste film van 2023 met een opbrengst van bijna $1,5 miljard wereldwijd, en Oppenheimer, die met een halve miljard minder derde werd, hebben samen de "Barbenheimer" meme opgewekt. Hoewel Sarandos overtuigd is van het succes op Netflix, blijft de bioscoopervaring uniek, vooral voor grote evenementfilms zoals deze. Het argument dat dergelijke films even goed tot hun recht komen op kleinere schermen wordt betwijfeld.

Waarom denkt de CEO van Netflix dat Barbie en Oppenheimer even succesvol zouden zijn op streaming?n

Sarandos gelooft dat de doelgroep van deze films net zo groot zou zijn op Netflix als in de bioscoop. Hij benadrukt dat films geen groot scherm nodig hebben om impactvol te zijn en geeft als voorbeeld dat zijn zoon zelfs Lawrence of Arabia op zijn telefoon heeft genoten.

Over Barbie: de film, geregisseerd door Greta Gerwig en met Margot Robbie in de hoofdrol, werd een cultureel fenomeen en domineerde niet alleen de box office maar ook sociale media. Oppenheimer, een historische thriller van Christopher Nolan met Cillian Murphy, kreeg eveneens veel lof en bereikte een hoog niveau van artistieke en commerciële waarde. Beide films maakten van de zomer van 2023 een gedenkwaardig filmseizoen, iets wat moeilijk te evenaren is op een streamingplatform.