
NieR Automata deed de Japanse game-industrie herleven beweert Shuhei Yoshida
Apr 01, 2025 10:23 AMVolgens voormalige PlayStation-executive Shuhei Yoshida wordt NieR: Automata beschouwd als "de game die alles heeft veranderd" en zou deze de Japanse game-industrie hebben doen herleven sinds de release in 2017 op PS4. Tijdens het tijdperk van de PS3 daalde de verkoop van Japanse games en richtten ontwikkelaars zich steeds meer op "buitenlandse smaken". Met de lancering van NieR: Automata beseften Japanse studio's dat het creëren van Japanse-stijl games zowel voor als buiten Japan aantrekkelijk was. Yoshida merkt op dat deze game zo invloedrijk was dat men kan spreken van een pre-NieR en post-NieR tijdperk. De maker van NieR, Yoko Taro, gaf de eer aan producent Yosuke Saito, die hem aanmoedigde om een game te maken die gericht was op de Japanse markt zonder zich druk te maken over buitenlandse recensies.
Waarom is NieR: Automata zo belangrijk voor de Japanse game-industrie?NieR: Automata heeft bewezen dat Japanse studio's succesvol kunnen zijn met Japanse stijl games, wat andere ontwikkelaars heeft geïnspireerd om terug te keren naar hun culturele roots en creativiteit.
NieR: Automata is ontwikkeld door PlatinumGames en wordt vaak geprezen om zijn unieke verhaal en gameplaymechanieken. De game is een opvolger van NieR uit 2010, dat zelf een spin-off was van de Drakengard-serie. Dankzij de sterke cultstatus van de game zijn er speculaties over toekomstige projecten binnen de NieR-franchise, die de afgelopen jaren steeds meer aandacht heeft gekregen.

Alex Riverton
Alex Riverton is een doorgewinterde journalist met meer dan tien jaar ervaring in de gamingindustrie. Bekend om zijn diepgaande analyses en hands-on previews, heeft Alex een reputatie opgebouwd voor diepgaand commentaar op spelmechanismen en storytelling in videogames.
Volg ons
Fans
Fans
Fans

NieR: Automata’s success feels like that moment when Japan’s gaming scene remembered it could just be unapologetically *itself*—no compromises needed. And honestly, the fact that Yoko Taro’s wild vision paired with Platinum’s slick combat became a global hit just proves how hungry players were for something fresh. (Also, low-key love that Saito basically told Taro to stop overthinking it and just make the game he wanted—turns out, that was the secret sauce.)

NieR: Automata was the wake-up call Japanese devs needed to stop chasing Western trends and just own their weird, brilliant creativity. It’s wild how one game’s success flipped the script and got studios to embrace their roots again. Also, Yoko Taro’s mask deserves its own credit—dude’s mystique is basically a marketing masterclass at this point.