Stormgate, de nieuwe real-time strategie (RTS) game ontwikkeld door Frost Giant Studios, trekt de aandacht met een bijzondere feature geleend van moderne vechtspellen: rollback netcode. Frost Giant, bestaande uit oud-Blizzard en Riot Games ontwikkelaars, richt zich op vier kernonderdelen in hun spel: campagne, co-op, custom games en competitieve gameplay. Met een Kickstarter-campagne die binnen 15 minuten het doel van $100.000 behaalde en vervolgens meerdere stretch goals heeft overtroffen, laat Stormgate zien dat er een markt is voor de klassieke RTS. Het spel belooft een klassieke verhaalgedreven campagne, drie-speler co-op, 1v1/3v3 gevechten en een ingebouwde custom editor. Ondanks dat Stormgate free-to-play zal zijn, vereist bepaalde content in-game aankopen. De game, gebaseerd op de Unreal Engine 5, maakt indruk met de capaciteit van duizenden eenheden op het scherm zonder dat dit ten koste gaat van de responsiviteit.

Wat is rollback netcode en waarom is het belangrijk voor Stormgate?

Rollback netcode is een techniek die vooral bekend is uit vechtspellen en zorgt voor een soepele multiplayer-ervaring, zelfs bij hoge netwerktijden. Het maakt snelle synchronisatie van spelers mogelijk door tijdelijke verschillen in speldata te 'rollen', waardoor de impact van lag wordt geminimaliseerd. Dit is vooral belangrijk voor Stormgate om een vloeiende en competitieve ervaring te bieden in zowel de co-op als 1v1/3v3 gevechtsmodi, wat kan bijdragen aan de populariteit en speelbaarheid op lange termijn.

Extra achtergrondinformatie over Stormgate is dat het spel zich afspeelt in een sciencefiction en fantasy universum. Frost Giant streeft ernaar een dynamisch en evoluerend verhaal te brengen met een verscheidenheid aan helden. Dit duidt op rijke lore en een diepe wereld die spelers kunnen verkennen. Met ervaringen van het team in iconische RTS-games zoals Warcraft en Starcraft, heeft Stormgate het potentieel om een nieuwe standaard te zetten in het genre.