Nintendo heeft de manier waarop het de best verkopende spellen in de Switch eShop rangschikt veranderd, wat grote gevolgen kan hebben voor zowel shovelware-games als indie-ontwikkelaars. Deze wijziging is onderdeel van een belangrijke firmware-update die recent is uitgebracht, ter voorbereiding op de komst van de Switch 2. Voorheen werden spellen gerangschikt op basis van downloads in de afgelopen 14 dagen, maar dit is nu gewijzigd naar een ranking op basis van totale omzet in de afgelopen drie dagen. Hierdoor zullen goedkopere, minderwaardige games minder snel bovenaan de lijst staan, waardoor ze moeilijker kunnen profiteren van de charts. Aan de andere kant kunnen legitieme indie-games het nu moeilijker hebben om ontdekt te worden, aangezien de chart vaak gedomineerd zal worden door volledig geprijsde AAA-titels, vooral van Nintendo zelf.

Wat zijn de gevolgen van deze wijziging in de eShop ranking?

De gevolgen zijn tweeledig: enerzijds helpt het om goedkope shovelware-games te filteren, wat leidt tot een verbeterde gebruikerservaring. Anderzijds kunnen legitieme indie-games nu onder de radar blijven, omdat ze moeilijker te vinden zijn in de lijst van bestsellers.

De Nintendo Switch is een hybride console die console- en handheld-gaming combineert en enorm populair is geworden sinds de lancering in 2017. Het heeft een uitgebreide bibliotheek met zowel indie- als AAA-titels en is bekend om zijn gebruiksvriendelijke interface. Met de aanstaande release van de Switch 2, waarbij verbeterde prestaties worden beloofd, zijn gamers benieuwd naar hoe de digitale winkelervaring zich zal ontwikkelen. Nintendo probeert hun eigen spellen te promoten en tegelijkertijd de kwaliteit van het aanbod in de eShop te verbeteren.