Nintendo heeft zich uitgesproken over het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) in de ontwikkeling van videogames. Tijdens een Q&A met aandeelhouders benadrukte Nintendo-president Shuntaro Furukawa de creatieve mogelijkheden van AI, maar waarschuwde hij ook voor problemen met intellectuele eigendomsrechten. Terwijl andere bedrijven zoals Microsoft en PlayStation vol inzetten op AI, blijft Nintendo voorzichtig en blijft het zich richten op unieke waarde die niet door technologie alleen kan worden gecreëerd. AI is al lang een onderdeel van de game-industrie, bijvoorbeeld om de bewegingen van tegenstanders te controleren. Tot nu toe heeft generatieve AI kritiek ontvangen vanwege ethische en rechtenkwesties, evenals moeilijkheden om inhoud te creëren die spelers echt waarderen. Nintendo blijft open voor technologische ontwikkelingen maar zal blijven focussen op het leveren van unieke gamingervaringen.

Welke impact kan generatieve AI hebben op de werkgelegenheid in de game-industrie?n

Generatieve AI kan banen in diverse sectoren zoals kunst, kwaliteitscontrole, en presentatie in gevaar brengen. Studios hebben zorgen geuit dat AI bepaalde creatieve processen niet volledig kan overnemen, zoals bleek uit een mislukte experiment van Keywords Studios waarin AI het menselijke talent niet kon vervangen.

Nintendo werkt aan de opvolger van de Switch-console en bekijkt hoe ze AI op een verantwoorde manier kunnen inzetten. Dit past in hun bredere strategie om gamingervaringen te creëren die speciaal en exclusief zijn voor hun merk, ondanks de bredere industrie-trend om AI te omarmen voor functies zoals AI-gedreven NPC's en gepersonaliseerde game-elementen.