Nintendo heeft bevestigd dat de Switch 2 geen ondersteuning biedt voor Variable Refresh Rate (VRR) wanneer deze is aangesloten op een tv, ondanks eerdere claims dat dit wel zou kunnen. Dit werd duidelijk gemaakt in een verklaring aan Nintendo Life, waarin Nintendo uitlegde dat VRR alleen beschikbaar is in handheld-modus. De eerdere, inmiddels verwijderde informatie op hun website stelde dat VRR ook bij het docken mogelijk zou zijn. Wanneer er vragen werden gesteld over toekomstige updates die docked VRR-ondersteuning zouden kunnen toevoegen, gaf Nintendo aan momenteel niets te kunnen aankondigen. De onthulling volgt op een rapport van Digital Foundry, dat de tekortkomingen in de docked VRR-ondersteuning belichtte.

Wat is VRR en waarom is het belangrijk voor gamers?

VRR, of Variable Refresh Rate, is een technologie die ervoor zorgt dat de verversingssnelheid van je beeldscherm synchroon loopt met de frame-rate van de gameplay. Dit voorkomt haperingen en stotteren tijdens het gamen, wat de algehele ervaring verbetert. Voor gamers is ondersteuning voor VRR op een console cruciaal, vooral voor competitieve games waar prestaties en timing belangrijk zijn.

De Nintendo Switch 2 wordt verwacht een belangrijke rol te spelen in de komende generatie consoles, met analyses die suggereren dat het een primaire partner zal worden voor derde partij uitgevers. De console zou in vijf jaar tijd tot 100 miljoen exemplaren kunnen verkopen, wat Nintendo's positie in de game-industrie verder versterkt. Spelers zijn benieuwd naar de mogelijkheden die de Switch 2 biedt, zeker met dit soort technologische inzichten in gedachte.