In een recent interview heeft Carrie Patel, game director van Avowed, een verklaring gegeven over de afwezigheid van romantische verhaallijnen in de game. Patel benadrukt dat het creëren van goede romantische relaties in een RPG niet eenvoudig is. Ze stelt dat personages niet hun eigen identiteit mogen verliezen alleen maar omdat een speler romantische belangstelling voor hen toont. Patel legt uit dat er ook een sterk platonisch pad moet zijn naar relaties, zodat spelers niet afhankelijk zijn van romantiek om diepgang te ervaren met een personage. Avowed bevat wel degelijk een soort van metgezelrelatie, maar deze is niet expliciet in het spel aangekondigd of vooropgesteld. De bedoeling is dat deze verbinding op een organische manier ontstaat, zonder dat het een meetbaar systeem wordt dat de ervaring verkleint.

nWaarom zijn er geen romances in Avowed?

Obsidian wilde ervoor zorgen dat personages hun identiteit behouden en dat romantische relaties niet de enige manier zijn om diepgang te ervaren. Patel legt uit dat het belangrijk is om ook platonische paden te verkennen voor een rijkere ervaring.

Avowed is een actie-RPG ontwikkeld door Obsidian Entertainment en verschijnt op Xbox Series X/S en PC. Het spel biedt een open wereld met rijke lore, en stelt spelers in staat om hun eigen avonturen en keuzes te maken binnen het universum van de Pillars of Eternity-serie. Met een positieve ontvangst sinds de release in februari, lijkt Avowed een succesvolle toevoeging te zijn aan de catalogus van Obsidian.