Odyssey eindigt: Blizzard stopt spel vanwege problemen met de engine

Jan 26, 2024 12:13 PM

Blizzard's geannuleerde survival game, Odyssey, zou een veelbelovend nieuw spel kunnen zijn geweest, maar het is helaas ten onder gegaan door problemen met de game-engine. Dit nieuws komt hard aan na de recente ontslagronde van Microsoft, waarbij ook de Odyssey-ontwikkelingsteam van Blizzard is getroffen. Het spel was meer dan zes jaar in ontwikkeling en had potentie om naast grote titels als World of Warcraft en Diablo te staan. Ondanks de initiële ontwikkeling met de populaire Unreal Engine, besloot Blizzard over te stappen op hun eigen engine Synapse, die oorspronkelijk voor mobiele doeleinden was gemaakt. Deze overstap veroorzaakte echter aanzienlijke vertragingen en ondanks dat Odyssey positief werd ontvangen tijdens playtests, begrepen de ontwikkelaars dat Synapse niet klaar was voor deze uitdaging, wat uiteindelijk leidde tot de annulering van het spel.

Waarom heeft Blizzard besloten om de ontwikkeling van Odyssey te staken?

Blizzard heeft de ontwikkeling van Odyssey gestaakt omdat hun eigen engine, Synapse, niet voldeed aan de technische eisen voor het spel. Ondanks een succesvolle start met Unreal Engine, resulteerde de overstap naar Synapse in aanzienlijke problemen en vertragingen waardoor het project niet haalbaar bleek.

Odyssey zou een ambitieuze toevoeging aan Blizzard's portfolio zijn geweest, met plannen om grote kaarten te ondersteunen voor honderd spelers tegelijk. Het spel werd internationaal gezien als een grote kans om Blizzard's aanbod uit te breiden en het succes van eerdere franchises te evenaren of zelfs te overtreffen. Het annuleren van zo'n veelbelovend project benadrukt de uitdagingen van langdurige ontwikkelingstrajecten en de afhankelijkheid van de onderliggende technologie.