De Horizon-franchise van Guerrilla Games heeft wereldwijd meer dan 38 miljoen exemplaren verkocht sinds de lancering van Horizon Zero Dawn in 2017. Deze gegevens komen naar voren in een rechtszaak van Sony tegen Tencent, waarin Sony beschuldigt dat Tencent met hun aankomende titel Light of Motiram de franchise van Horizon heeft gekopieerd. Horizon Zero Dawn en Horizon Forbidden West waren aanvankelijk exclusief voor PlayStation, maar zijn inmiddels ook op PC beschikbaar. Naast deze hoofdgames zijn er ook downloadbare content en VR-titels zoals Call of the Mountain. Ter vergelijking, de God of War-franchise heeft ook meer dan 38 miljoen exemplaren verkocht, inclusief de recente titels God of War Ragnarök.
Waarom heeft Horizon zoveel succes behaald?Horizon heeft zijn populariteit te danken aan de unieke mix van een futuristische setting met een primitieve esthetiek, innovatieve gameplaymechanismen, en een boeiend verhaal met sterke personages. De uitstekende ontwikkeling door Guerrilla Games en uitgebreide marketingstrategieën hebben ook bijgedragen aan het succes van de franchise.
Horizon Zero Dawn en het vervolg Horizon Forbidden West zijn action-RPG's die zich afspelen in een post-apocalyptische wereld vol met mechanische wezens. Spelers nemen de rol aan van Aloy, een jonge jagende die de geheimen van haar verleden en de wereld om haar heen probeert te ontdekken. De combinatie van een meeslepende verhaallijn, visueel verbluffende graphics en meeslepende gameplay heeft bijgedragen aan de wereldwijd aanhoudende aantrekkingskracht van de franchise.
Reacties
Not bad for a franchise that started just seven years ago—Horizon’s success proves open-world RPGs with strong female leads can dominate the market. Meanwhile, Sony picking a fight with Tencent feels like watching two giants arm-wrestle over who did robot apocalypse better.
38 million copies is wild—Aloy’s robot-dinosaur adventures clearly struck a chord with gamers. Also, Sony vs. Tencent That’s gonna be one messy legal fight over who owns ‘post-apocalyptic bow combat.’