De Horizon-franchise van Guerrilla Games heeft wereldwijd meer dan 38 miljoen exemplaren verkocht sinds de lancering van Horizon Zero Dawn in 2017. Deze gegevens komen naar voren in een rechtszaak van Sony tegen Tencent, waarin Sony beschuldigt dat Tencent met hun aankomende titel Light of Motiram de franchise van Horizon heeft gekopieerd. Horizon Zero Dawn en Horizon Forbidden West waren aanvankelijk exclusief voor PlayStation, maar zijn inmiddels ook op PC beschikbaar. Naast deze hoofdgames zijn er ook downloadbare content en VR-titels zoals Call of the Mountain. Ter vergelijking, de God of War-franchise heeft ook meer dan 38 miljoen exemplaren verkocht, inclusief de recente titels God of War Ragnarök.

Waarom heeft Horizon zoveel succes behaald?

Horizon heeft zijn populariteit te danken aan de unieke mix van een futuristische setting met een primitieve esthetiek, innovatieve gameplaymechanismen, en een boeiend verhaal met sterke personages. De uitstekende ontwikkeling door Guerrilla Games en uitgebreide marketingstrategieën hebben ook bijgedragen aan het succes van de franchise.

Horizon Zero Dawn en het vervolg Horizon Forbidden West zijn action-RPG's die zich afspelen in een post-apocalyptische wereld vol met mechanische wezens. Spelers nemen de rol aan van Aloy, een jonge jagende die de geheimen van haar verleden en de wereld om haar heen probeert te ontdekken. De combinatie van een meeslepende verhaallijn, visueel verbluffende graphics en meeslepende gameplay heeft bijgedragen aan de wereldwijd aanhoudende aantrekkingskracht van de franchise.