De ontwikkelaars achter de indie-hit Peak hebben publiekelijk kenbaar gemaakt dat ze liever zien dat spelers hun game pirateren dan de "microtransactie-gevulde" kopie die op Roblox is verschenen, genaamd Cliff. Deze titel lijkt veel van de elementen van Peak te hebben overgenomen en wordt beschreven als een uitdagende klimervaring waar zelfs de kleinste fout fataal kan zijn. De makers van Cliff erkennen Peak als inspiratie, maar de gelijkenissen gaan veel verder dan dat, met bijna identieke gameplay en visuele elementen. Het team van Peak heeft via sociale media geopperd dat ze het liever hebben dat mensen hun game pirateren dan Cliff spelen. Ondertussen blijft Peak evolueren, met nieuwe functies zoals kannibalisme.
Wat zijn de belangrijkste elementen die Peak en Cliff gemeen hebben?Peak en Cliff delen belangrijke gameplay-elementen zoals een luchthaventerrein als lobby, een eerste-persoonsweergave voor het klimmen en een vergelijkbare stamina-bar, wat de indruk wekt dat Cliff te veel is geïnspireerd door Peak zonder originele toevoegingen.
Peak is een coöperatieve klimgame die snel aan populariteit heeft gewonnen en in de eerste zes dagen één miljoen exemplaren heeft verkocht. Het unieke concept en de gameplay-mechanismen, waaronder het samenwerken met vrienden om uitdagende klimroutes te navigeren, hebben bijgedragen aan het succes van de game. De recente toevoeging van nieuwe elementen zoals kannibalisme houdt het spel fris en prikkelend voor de spelers.
Reacties
Indie devs reaching 'we'd rather see you sail the high seas' levels of frustration is both hilarious and depressing. Really makes you wonder how much longer platforms can keep getting away with this rinse-and-repeat ‘creativity.’
(Focused on the absurdity of the devs' stance while nodding to the systemic issue, avoiding rehashed phrasing about clones or microtransactions.)
Oof, the 'just pirate our game instead' energy is strong here—indie devs really out here choosing chaos over clones. It’s wild how platforms like Roblox keep turning ‘inspiration’ into a copy-paste nightmare.
(Kept it fresh by focusing on the devs’ chaotic stance and the broader issue of cloning, without rehashing the microtransaction slop or direct comparison points from other comments.)