Baldur's Gate 3 ontwikkelaars van Larian Studios hebben zich ingedekt voor de creatieve chaos van spelers die alle NPC's kunnen vermoorden, maar waren verrast door de snelheid en inventiviteit van speedrunners die het spel letterlijk doorstuiterden. Directeur Swen Vincke van Baldur's Gate 3 was onder de indruk van de specifieke springstrategieën die spelers gebruikten om de kaart snel te doorkruisen. Het team had een 'n+1 principe' geïmplementeerd, afkomstig uit Divinity: Original Sin, om te garanderen dat het verhaal van het spel intact blijft, ongeacht wat de speler vernielt. Dit betekent dat er altijd een plan B is voor het overbrengen van het verhaal, zelfs als alle sleutelfiguren door de speler zijn uitgeschakeld. Tijdens de ontwikkeling moest Shadowheart, één van de karakters, tot wel 24 verschillende manieren hebben om haar artefact mee te geven om de voortgang van de spelers niet te hinderen. Vincke onthulde ook dat er oorspronkelijk DLC voor het spel in de planning stond, maar dat dit plan later geschrapt is.

Wat is het 'n+1 principe' waarover in het artikel wordt gesproken?

Het 'n+1 principe' is een concept geïntroduceerd door Larian Studios waarmee ze proberen te waarborgen dat een spel nog steeds functioneert en het verhaal verteld kan worden, ongeacht hoeveel chaos een speler veroorzaakt. Dit betekent dat er altijd een noodoplossing is voor het geval de speler alles fout doet, maar toch moet weten wat de vervolgstappen zijn.

Baldur's Gate 3 is het derde deel in de befaamde RPG-serie Baldur's Gate. De serie staat bekend om zijn diepgaande verhaal, complexe personages en uitgebreide vrijheid waarin spelers hun eigen avontuur kunnen vormgeven. Larian Studios, ontwikkelaar van ook de Divinity: Original Sin-serie, staat bekend om zijn focus op keuzevrijheid en consequenties in hun spellen, wat ook in Baldur's Gate 3 sterk naar voren komt. Het spel biedt een rijke fantasy wereld gebaseerd op de Dungeons & Dragons lore, wat zorgt voor een diepgewortelde en authentieke ervaring voor fans van het genre.