Quantcast
Ontwikkelaars van ELDER SCROLLS delen per ongeluk ontstaan plagiaat
Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtReview overzicht

Ontwikkelaars van ELDER SCROLLS delen per ongeluk ontstaan plagiaat

Mar 21, 2024 7:29 PM

Er is onthuld dat bij de vroege ontwikkeling van de befaamde game The Elder Scrolls: Arena per ongeluk gebruik werd gemaakt van een naam uit de fantasy-reeks van Terry Brooks. Terugkijkend vertellen Ted Peterson en Julian LeFay over hoe het begin van Bethesda, die toen vooral bekend stond om Wayne Gretzky Hockey, leidde tot het onverwachte succes van hun RPG-reeks.

Door de lange ontwikkelingstijden en een reeks bugs die creatief werden omgezet in spelkenmerken, werd Arena uiteindelijk meer dan alleen een actie-avonturenspel, wat de basis legde voor de diepgewortelde wereld van The Elder Scrolls. Ondanks dat de eerste game geen direct succes was, zorgde het voor een passievolle aanhang en vervolgprojecten zoals Daggerfall. Peterson en LeFay, die nu werken aan The Wayward Realms, hebben Bethesda uiteindelijk verlaten wegens de veeleisende omstandigheden daar.

Wat waren de hoofdoorzaken van de lange ontwikkelingstijd van The Elder Scrolls: Arena?

De lange ontwikkelingstijd van The Elder Scrolls: Arena werd voornamelijk veroorzaakt door een uitgebreid en stressvol ontwikkelingsproces waarbij het spel transformeerde van een actie-avontuur game naar een volwaardige RPG. Dit ging gepaard met een scala aan bugs die op creatieve wijze moesten worden geïntegreerd in het spelverhaal en een enorm aantal procedureel gegenereerde steden die de scope van het spel verder definieerden. Daarnaast bracht de perfectionistische aard van het ontwikkelingsteam met zich mee dat de release verschillende keren werd uitgesteld.

The Elder Scrolls-reeks is aanzienlijk uitgebreid sinds de release van Arena in 1994 en bevat nu meerdere hoofdtitels zoals Daggerfall, Morrowind, Oblivion en Skyrim, evenals verschillende spin-offs en uitbreidingen. De franchise is beroemd geworden vanwege zijn uitgestrekte, open wereld en de vrijheid die het spelers biedt om hun eigen pad te bepalen. Hoewel Peterson en LeFay niet meer direct betrokken zijn bij de latere titels, heeft hun werk in Arena een grote impact gehad en de succesvolle fundamenten gelegd voor toekomstige projecten zoals The Elder Scrolls VI, waar fans reikhalzend naar uitkijken.



Alex Riverton avatar
Geschreven door:

Alex Riverton

Alex Riverton is een doorgewinterde journalist met meer dan tien jaar ervaring in de gamingindustrie. Bekend om zijn diepgaande analyses en hands-on previews, heeft Alex een reputatie opgebouwd voor diepgaand commentaar op spelmechanismen en storytelling in videogames.

Lees meer artikelen van: Alex Riverton

Volg ons


Login or register to join the conversation
Bekijk meer artikelen