De ontwikkelaars van NieR: Automata, Yosuke Saito en Yoko Taro, hebben ontkend dat de personages van het spel beperkt zijn voor westerse markten. Deze reactie volgde op een misvertaling van Japanse ondertitels die suggereerde dat het spel gecensureerd was door Square Enix. Taro benadrukte dat hun ontwerpbenadering altijd gericht is op het onderscheiden van gangbare trends, zoals het gebruik van Gothic Lolita outfits in plaats van militaire stijlen. Het duo erkende dat hoewel bepaalde elementen misschien in Japan acceptabel zijn, ze problematisch kunnen zijn in andere regio's, wat mogelijk resulteerde in het niet kunnen uitbrengen van het spel in diverse landen. Taro ontkende echter de bewering over censuur en Saito zei dat hij dacht dat de opmerkingen verkeerd waren begrepen en zou dit binnenkort in een livestream verduidelijken. Yoshida Shuhei, voormalig topman bij PlayStation, prees NieR: Automata als de game die de Japanse game-industrie nieuw leven inblies, vooral gezien de dalende verkoopcijfers in die tijd.

Waarom was NieR: Automata zo succesvol ondanks de uitdaging van buitenlandse markten?

NieR: Automata was succesvol omdat het zich richtte op unieke gameplay en verhalen die de Noord-Amerikaanse en Europese markten aantrokken zonder concessies te doen aan zijn artistieke visie. De ontwikkeling werd niet beïnvloed door de druk om aan westerse normen te voldoen, waardoor de game authentiek en origineel aanvoelde.

NieR: Automata, uitgebracht in 2017, is een actie-RPG ontwikkeld door PlatinumGames en uitgegeven door Square Enix. Het spel is een vervolg op NieR uit 2010, dat op zijn beurt een spin-off is van de Drakengard-serie. Voor zijn creatieve verhaal en uitzonderlijke muziek heeft het meerdere prijzen en erkenning ontvangen, en het heeft bijgedragen aan de heropleving van de belangstelling voor Japanse videogames op wereldwijde schaal. De game combineert action-packed gevechten met diepzinnige thema's en emotionele verhaallijnen die de spelers boeien.