Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Ontwikkelaars van NieR: Automata reageren op geruchten over censuur en geven de schuld aan ondertitels!

Jun 14, 2025 4:56 PM

De ontwikkelaars van NieR: Automata, Yosuke Saito en Yoko Taro, hebben ontkend dat de personages van het spel beperkt zijn voor westerse markten. Deze reactie volgde op een misvertaling van Japanse ondertitels die suggereerde dat het spel gecensureerd was door Square Enix. Taro benadrukte dat hun ontwerpbenadering altijd gericht is op het onderscheiden van gangbare trends, zoals het gebruik van Gothic Lolita outfits in plaats van militaire stijlen. Het duo erkende dat hoewel bepaalde elementen misschien in Japan acceptabel zijn, ze problematisch kunnen zijn in andere regio's, wat mogelijk resulteerde in het niet kunnen uitbrengen van het spel in diverse landen. Taro ontkende echter de bewering over censuur en Saito zei dat hij dacht dat de opmerkingen verkeerd waren begrepen en zou dit binnenkort in een livestream verduidelijken. Yoshida Shuhei, voormalig topman bij PlayStation, prees NieR: Automata als de game die de Japanse game-industrie nieuw leven inblies, vooral gezien de dalende verkoopcijfers in die tijd.

Waarom was NieR: Automata zo succesvol ondanks de uitdaging van buitenlandse markten?

NieR: Automata was succesvol omdat het zich richtte op unieke gameplay en verhalen die de Noord-Amerikaanse en Europese markten aantrokken zonder concessies te doen aan zijn artistieke visie. De ontwikkeling werd niet beïnvloed door de druk om aan westerse normen te voldoen, waardoor de game authentiek en origineel aanvoelde.

NieR: Automata, uitgebracht in 2017, is een actie-RPG ontwikkeld door PlatinumGames en uitgegeven door Square Enix. Het spel is een vervolg op NieR uit 2010, dat op zijn beurt een spin-off is van de Drakengard-serie. Voor zijn creatieve verhaal en uitzonderlijke muziek heeft het meerdere prijzen en erkenning ontvangen, en het heeft bijgedragen aan de heropleving van de belangstelling voor Japanse videogames op wereldwijde schaal. De game combineert action-packed gevechten met diepzinnige thema's en emotionele verhaallijnen die de spelers boeien.



Alex Riverton avatar
Geschreven door:

Alex Riverton

Alex Riverton is een doorgewinterde journalist met meer dan tien jaar ervaring in de gamingindustrie. Bekend om zijn diepgaande analyses en hands-on previews, heeft Alex een reputatie opgebouwd voor diepgaand commentaar op spelmechanismen en storytelling in videogames.

Lees meer artikelen van: Alex Riverton

Volg ons

Login or register to join the conversation
Sephiroth Sephiroth commented on: 2025-06-14 17:22:10
It’s funny how Nier: Automata’s biggest controversy turned out to be a translation hiccup—meanwhile, the game’s out here making players question their own humanity. Classic Yoko Taro, keeping us on our toes even years later. (Keeps it light, nods to the article’s clarification, and ties it back to the game’s enduring impact.)
Mr. Bison Mr. Bison commented on: 2025-06-14 17:16:16
Glad to see Yoko Taro’s wild creative vision stayed intact—mistranslations causing drama is peak Nier energy. Also, can we just appreciate how this game somehow made existential dread *fun* (Keeps it casual, acknowledges the article’s point without rehashing it, and throws in a playful nod to the game’s tone.)
Bekijk meer artikelen