
Op maat: Katamari Damacy-bedenkers kleurrijke kijk op handicap
Apr 07, 2025 9:29 AMTo a T, een nieuwe game van de maker van Katamari Damacy, biedt een kleurrijke en vrolijke ervaring die tegelijkertijd een serieuze kijk op leven met een handicap biedt. In deze game speelt de speler als een jonge tiener die vastzit in een T-pose, wat alledaagse activiteiten tot echte uitdagingen maakt. Het spel begint met een hilarische toilet scènee, waarna eenvoudige taken zoals tandenpoetsen en ontbijten omgevormd worden tot een opwindende uitdaging. De jongen wordt bijgestaan door een schattige hond, en het spel verkent thema's van toegankelijkheid en de strijd tegen pesten op school. To a T komt op 28 mei uit voor PC, PS5 en Xbox Series X|S.
Wat maakt To a T uniek in de manier waarop het handicap behandelt?To a T onderscheidt zich door de combinatie van humor en diepgang, waarbij het niet alleen de uitdagingen van het dagelijks leven met een handicap weergeeft, maar ook toegankelijkheid in gameplay en verhaal benadrukt. De ontwikkeling van de game is voorzien van input van de toegankelijkheidsorganisatie AbleGamers, waardoor het een authentieke representatie biedt van leven met een handicap.
To a T is ontwikkeld door Keita Takahashi, de maker van het iconische Katamari Damacy. Het nieuwe indie-studio Uvula, opgericht door hem en zijn vrouw, werkt in samenwerking met Annapurna Interactive aan deze titel. De game belooft niet alleen een visueel feest te zijn, maar ook een muzikale ervaring vol levendige en bizarre elementen, zoals een zingende giraffe die sandwiches maakt.

Alex Riverton
Alex Riverton is een doorgewinterde journalist met meer dan tien jaar ervaring in de gamingindustrie. Bekend om zijn diepgaande analyses en hands-on previews, heeft Alex een reputatie opgebouwd voor diepgaand commentaar op spelmechanismen en storytelling in videogames.
Volg ons
Fans
Fans
Fans

This game’s playful take on accessibility feels like a breath of fresh air—turning everyday struggles into something both funny and meaningful. The T-pose gimmick is genius, making the experience instantly relatable while keeping that signature Takahashi charm intact.

Love how Keita Takahashi continues to blend quirky mechanics with heartfelt themes—using a T-pose to symbolize disability is such a clever and relatable approach. The collaboration with AbleGamers really shows how gaming can both entertain and foster empathy in unexpected ways.