De entertainmentindustrie is getuige van een nieuwe poging om een metaverse te creëren, geïnspireerd op de Ready Player One-serie. De samenwerking tussen Futureverse, schrijver Ernest Cline en Warner Bros. Discovery heeft als doel om een AI-gestuurde virtuele wereld te lanceren genaamd Readyverse Studios. De vraag is of dit ambitieuze project wel levensvatbaar is, aangezien vergelijkbare initiatieven van grote bedrijven in het verleden niet succesvol zijn gebleken. Hierbij wordt verwezen naar de plannen van Meta (voorheen Facebook) en de financiële situatie van Warner Bros. Discovery. Er is twijfel over de lange termijn doelstellingen en of deze metaverse echt iets zal toevoegen wat bestaande online games nog niet bieden. Epic Games wordt aangehaald als voorbeeld van een bedrijf dat mogelijk wel op de goede weg is met het creëren van een amusant entertainment platform met sociale aspecten. Readyverse Studios heeft een website gelanceerd die nog niet veel voorstelt, een indicatie dat men het project mogelijk niet serieus neemt. Er lijkt in het algemeen weinig vertrouwen te zijn vanuit de gaming gemeenschap in zulke metaverse plannen.

Wat is de metaverse en hoe verschilt dit van traditionele online games?

De metaverse is een breed, interactief netwerk van 3D virtuele werelden, vaak gericht op socialisatie, handel en entertainment. Het verschilt van traditionele online games doordat het niet beperkt is tot enkel gaming activiteiten, maar zich uitstrekt tot een veelheid van virtuele ervaringen, veelal met het doel om verschillende aspecten van het dagelijks leven en verschillende entertainmentvormen in een digitale omgeving samen te brengen.

Extra achtergrondinformatie: 'Ready Player One' is een sciencefiction-boek geschreven door Ernest Cline en werd in 2018 omgezet naar een film geregisseerd door Steven Spielberg. De film en het boek spelen zich af in een dystopische toekomst waar mensen zich massaal wenden tot een VR-wereld genaamd The Oasis om te ontsnappen aan de realiteit. Het concept staat bekend om zijn uitgebreide referenties naar popcultuur en videogames, en dit inspireert nu tot de ontwikkeling van een soortgelijke echte metaverse door Futureverse.