Arkane Studios-oprichter Raphael Colantonio heeft zich uitgelaten over Game Pass, de abonnementsdienst van Microsoft voor Xbox en PC. Hij beschrijft het als een "onhoudbaar model" dat de game-industrie schade toebrengt, vooral na recent nieuws over massale ontslagen bij Microsoft. Colantonio benadrukt dat de ondersteuning van Game Pass door Microsoft's "oneindige geld" niet kan blijven bestaan, en dat het op lange termijn niet kan co-existeren met andere businessmodellen, wat leidt tot "canibalisatie" van verkoopcijfers. Larian's Michael Douse voegde hieraan toe dat de zorgen over de duurzaamheid van het model terecht zijn.

Is Game Pass echt schadelijk voor de game-industrie?

Ja, volgens verschillende ontwikkelaars is Game Pass schadelijk omdat het ten koste gaat van de traditionele verkoopmodellen en kleinere ontwikkelaars onder druk zet. Het zorgt ervoor dat kwaliteit en innovatie mogelijk in het gedrang komen door de focus op abonnementsomzetten.

Game Pass is al geruime tijd een populaire abonnementsdienst die gamers toegang biedt tot een uitgebreide catalogus van spellen. Ondanks de voordelen voor consumenten, zoals de lage instapprijs en toegang tot nieuwe titels, zijn er aanzienlijke zorgen over de gevolgen voor de game-industrie en de impact op ontwikkelaars. Colantonio en Douse delen een visie dat het model op lange termijn niet houdbaar is en dat het de diversiteit in de markt kan bedreigen door kleinere ontwikkelaars tegen grotere studio's te laten concurreren die financieel worden gesteund door Microsoft.