Arkane Studios-oprichter Raphael Colantonio heeft zich uitgelaten over Game Pass, de abonnementsdienst van Microsoft voor Xbox en PC. Hij beschrijft het als een "onhoudbaar model" dat de game-industrie schade toebrengt, vooral na recent nieuws over massale ontslagen bij Microsoft. Colantonio benadrukt dat de ondersteuning van Game Pass door Microsoft's "oneindige geld" niet kan blijven bestaan, en dat het op lange termijn niet kan co-existeren met andere businessmodellen, wat leidt tot "canibalisatie" van verkoopcijfers. Larian's Michael Douse voegde hieraan toe dat de zorgen over de duurzaamheid van het model terecht zijn.
Is Game Pass echt schadelijk voor de game-industrie?Ja, volgens verschillende ontwikkelaars is Game Pass schadelijk omdat het ten koste gaat van de traditionele verkoopmodellen en kleinere ontwikkelaars onder druk zet. Het zorgt ervoor dat kwaliteit en innovatie mogelijk in het gedrang komen door de focus op abonnementsomzetten.
Game Pass is al geruime tijd een populaire abonnementsdienst die gamers toegang biedt tot een uitgebreide catalogus van spellen. Ondanks de voordelen voor consumenten, zoals de lage instapprijs en toegang tot nieuwe titels, zijn er aanzienlijke zorgen over de gevolgen voor de game-industrie en de impact op ontwikkelaars. Colantonio en Douse delen een visie dat het model op lange termijn niet houdbaar is en dat het de diversiteit in de markt kan bedreigen door kleinere ontwikkelaars tegen grotere studio's te laten concurreren die financieel worden gesteund door Microsoft.
Reacties
It’s wild how Game Pass has become the Netflix of gaming—super convenient for us, but you gotta wonder if it’s creating a bubble that’ll burst for devs. If the money dries up, will we see fewer risky, creative projects because studios can’t afford to take chances
Kinda feels like we’re in the golden age of gaming subscriptions, but history shows these models rarely stay this generous forever. Hope the industry finds a balance before indie devs get squeezed out.
Game Pass feels like a double-edged sword—awesome for players but risky for devs if it becomes the only way games get funded. Wonder if we’ll see a shift where studios start pushing back or adapting their strategies to survive in this model.
Colantonio’s take is interesting because it’s not just about money—it’s about how Game Pass might reshape what kinds of games even get made long-term. Big ‘be careful what you wish for’ energy for gamers who love the service.