Path of Exile 2 is de volgende grote ARPG die naar de wereld komt, en veel gamers zijn er al enthousiast over! Tijdens het Summer Game Fest 2024 sprak game director Jonathan Rogers over wat het team heeft geleerd van de lancering en updates van Diablo 4. Volgens Rogers bevestigde Diablo 4’s release vooral de keuzes die ze al hadden gemaakt, en benadrukte het de beperkingen van een open wereld in ARPG's. Rogers is van mening dat dungeons beter werken dan open wereld-elementen voor dit genre, en vond dat het open wereld-aspect van Diablo 4 het spel tegenhield. Rogers merkte op dat veel van de grote veranderingen en verbeteringen in Path of Exile 2 al aanwezig waren voordat ze naar Diablo 4 keken. Voor Rogers benadrukt de concurrentie alleen de minimale standaarden die spelers verwachten, wat zorgt voor betere games voor iedereen.

Wat heeft Path of Exile 2 geleerd van Diablo 4?

Path of Exile 2 heeft vooral geleerd dat de open wereld-format niet altijd geschikt is voor ARPG's en dat dungeons meer voordelen bieden voor het genre. Daarnaast heeft het bevestigd dat veel van hun eerdere ontwerpkeuzes al de juiste waren.

Path of Exile 2 wordt ontwikkeld door Grinding Gear Games en bouwt voort op het succes van zijn voorganger. Het eerste deel van Path of Exile werd uitgebracht in 2013 en kreeg lovende kritieken vanwege zijn diepgaande gameplay, uitgebreide vaardigheidsboom en complexiteit. Path of Exile 2 gaat deze traditie voortzetten met nieuwe campagnes, verbeterde graphics en geavanceerde gameplay-mechanieken, die zich richten op concurrentie en innovatieve ARPG-ervaringen.