Het is teleurstellend nieuws voor gamers die uitkeken naar de optimale performance van Pentiment: het spel draait op dit moment met 120 FPS op de PlayStation, maar slechts met 60 FPS op de Xbox. Deze onevenwichtigheid is het resultaat van een bug die binnenkort verholpen zou moeten worden. Pentiment, een creatie van Obsidian waarin je als kunstenaar en detective in het Beieren van de 16e eeuw speelt, heeft deze hoge framesnelheid op de PS5. Toch is het volgens de spelregisseur Josh Sawyer slechts een tijdelijk probleem. Een volgende patch zou 120 FPS ook mogelijk gaan maken op de Xbox Series X/S.

Waarom is de framesnelheid van een spel zoals Pentiment eigenlijk belangrijk?

Een hogere framesnelheid kan zorgen voor een vloeiender en meer responsieve gameplay-ervaring, wat weer bijdraagt aan de mate van immersie. Hoewel dit voor snelle actiespellen essentieel kan worden beschouwd, is het voor een narratief gedreven spel als Pentiment minder van belang, aangezien het daarbij meer draait om het verhaal en de interactie met de spelwereld dan om snelle reacties.

Extra achtergrondinformatie over Pentiment: Pentiment is een narrative adventure game van Obsidian Entertainment, bekend van titels als Fallout: New Vegas en The Outer Worlds. In Pentiment duik je in de rol van een kunstenaar in de Europese Renaissance en ontvouwt zich een diep verhaal over artistieke expressie, sociale hiërarchieën en een reeks mysterieuze gebeurtenissen. De artistieke stijl, de historische context en de focus op het verhaal maken dit spel onderscheidend in het genre.