People Can Fly vermindert het aantal games en ontslaat 120 werknemers
Dec 10, 2024 7:03 PMDe Poolse ontwikkelaar People Can Fly, bekend van Outriders en Gears of War Judgment, heeft aangekondigd dat zij verschillende in ontwikkeling zijnde projecten opschorten of terugschalen. CEO Sebastian Wojciechowski stelt dat deze beslissing het gevolg is van 'externe marktdrukken'. Het bedrijf heeft Project Victoria stopgezet, Project Bifrost verkleind en is bezig met het herstructureren van interne teams. Deze maatregelen volgen op de annulering van Project Dagger in april, dat oorspronkelijk in samenwerking met Take-Two Interactive zou worden ontwikkeld.
nDoor deze bezuinigingen heeft People Can Fly 120 werknemers moeten ontslaan, wat bijdraagt aan de sombere cijfers binnen de game-industrie in 2024. Wojciechowski legt uit dat de aanpassingen noodzakelijk zijn door aanhoudende marktdruk en dat ze zich opnieuw gaan richten op nieuwe samenwerkingen en de ontwikkeling van één onafhankelijk spel. Eerder dit jaar werden nog zeven projecten aangekondigd, waarvan de status van Project Gemini, dat in samenwerking met Square Enix wordt ontwikkeld, onduidelijk blijft. De laatste release van People Can Fly was Bullestorm VR voor Meta Quest en PSVR 2.
nWat betekent dit voor de toekomst van People Can Fly?De toekomst van People Can Fly is onzeker met de opschorting van meerdere projecten en het ontslag van personeel. Het bedrijf richt zich nu op het ontwikkelen van een enkele onafhankelijke game en het aangaan van nieuwe werk voor huur combinatie, wat kan leiden tot een meer gestage maar minder diverse output in de komende jaren.
People Can Fly heeft een sterke reputatie opgebouwd binnen de gamingcommunity met titels als Outriders. Dit spel, dat in 2021 werd uitgebracht, combineert elementen van RPG's en shooters en werd geprezen om zijn coöperatieve gameplay. De huidige ontwikkelingen en bezuinigingen kunnen echter de creativiteit en productiecapaciteit van de studio beïnvloeden, wat gevolgen zal hebben voor toekomstige releases.
Samira Khan
Samira Khan is een verhalenenthousiast met een scherp oog voor storytelling in spellen. Haar literaire benadering van gamekritiek onderzoekt thema's, karakterontwikkeling en plotstructuur, waardoor ze een aanhang krijgt onder gamers die de kunst van het vertellen waarderen.
Volg ons
Fans
Fans
Fans