Phil Spencer, CEO van Microsoft Gaming, heeft recente uitspraken gedaan over het gebruik van AI binnen Xbox. Tijdens een paneldiscussie met Tim Schafer, het hoofd van Double Fine, benadrukte hij dat AI momenteel vooral wordt ingezet voor de beveiliging van netwerken, zoals het modereren van gesprekken op Xbox Live. Spencer gaf aan dat de hoeveelheid data zo hoog is dat menselijke moderatie niet voldoende is. Desondanks liet hij weten dat creatieve teams de vrijheid hebben om AI-tools te gebruiken indien dit hun werk vergemakkelijkt. Er zijn momenteel geen doelstellingen voor AI in de creatieve processen van game-ontwikkeling, maar Spencer ziet mogelijkheden in hoe AI kan helpen bij het ontdekken van nieuwe games voor spelers.
Hoe gebruikt Xbox AI in game-ontwikkeling?Xbox gebruikt AI voornamelijk voor de beveiliging van netwerken en moderatie van gesprekken. Voor creatieve processen laat Microsoft de teams zelf beslissen over het gebruik van AI-tools om hun werkzaamheden te vergemakkelijken.
Het gebruik van AI binnen de gamingindustrie is een onderwerp dat steeds relevanter wordt. Terwijl AI steeds meer wordt geïntegreerd in ontwikkelingsprocessen om games te verbeteren, blijft de creatieve autonomie van teams essentieel. Dit zorgt ervoor dat de innovatie in games niet verstoord wordt door rigide regels uit het management.
Reacties
Smart move focusing AI on protecting players first—that's the kind of tech application that actually benefits everyone. Leaving creative AI decisions to devs shows they understand innovation can't be rushed or forced from the top down.
It's refreshing to see Xbox prioritizing AI for player safety over forcing it into creative pipelines. Letting studios organically explore AI tools feels like the right approach for maintaining that human touch in game development.