PlayStation blijft zorgvuldig met de keuzes die het maakt om games naar andere platforms te brengen. Tijdens een recente bijeenkomst gaven Hideaki Nishino, de president van Sony Interactive Entertainment, en Hermen Hulst, hoofd van de Studio Business Group, aan dat ze de waarde van de PlayStation-console willen beschermen in een wereld die steeds meer gericht is op multiplatform gaming. Hoewel ze innovatief willen zijn in het bereiken van nieuwe doelgroepen, blijven de exclusieve titels een cruciaal onderdeel van de PlayStation-ervaring en een bewijs van de hardwareprestaties. De heren benadrukten dat ze continu de speelpatronen van gamers in de gaten houden en voorzichtig te werk gaan bij het besluit om titels op andere platforms aan te bieden.

Waarom kiest PlayStation ervoor om bepaalde games niet naar andere platforms te brengen?

PlayStation hecht veel waarde aan de exclusiviteit van zijn titels, vooral die in de single-player categorie, omdat deze een unieke ervaring bieden die niet eenvoudig te repliceren is op andere platforms. Dit helpt niet alleen om de PlayStation-console relevant te houden, maar ook om de kwaliteit en prestaties van hun games te tonen.

Stellar Blade, een actie RPG ontwikkeld door Shift Up Corporation, is een recent voorbeeld van een titel die zijn weg heeft gevonden naar PC. Deze game heeft niet alleen de aandacht getrokken van PS5-gebruikers, maar ook van een breder publiek op Steam, waar het vele spelers heeft aangetrokken, wat opnieuw aantoont dat er voordelen zijn aan het uitbrengen van exclusives op meerdere platforms.