Final Fantasy 11, de eerste MMORPG van Square Enix, heeft zijn grootste server, Asura, gesloten voor nieuwe spelers vanwege de stijgende populariteit. Na 23 jaar zijn de spelersaantallen de laatste tijd gestegen, en dit heeft geleid tot congestie op de server. Producer Yoji Fujito heeft aangekondigd dat vanaf 29 juli nieuwe spelers geen karakters meer kunnen aanmaken of overdragen naar Asura. Bestaande spelers kunnen nog wel nieuwe karakters aanmaken op deze server, maar de Adventurer Recruitment Programme is opgeschort op Asura. De recente stijging in het aantal spelers wordt deels toegeschreven aan kortingscampagnes en de impact van Final Fantasy 14's raidserie, Echoes of Vana'diel, die interesse in het oudere spel heeft gewekt.
Waarom blijft Final Fantasy 11 populair ondanks zijn leeftijd?Final Fantasy 11 blijft populair door voortdurende contentupdates, kortingscampagnes en de opkomst van spelers die zijn overgestapt van Final Fantasy 14. Hierdoor heeft de game weer nieuwe leven gekregen, en de betrokkenheid van de community houdt het spel levendig.
Final Fantasy 11 werd oorspronkelijk gelanceerd in 2002 en heeft sindsdien een trouwe fanbase opgebouwd. De game speelt zich af in de fantasiewereld van Vana'diel, waar spelers kunnen samenwerken in quests en gevechten tegen monsters. De recente populariteit heeft geleid tot overpeinzingen bij Square Enix over verdere initiatieven om de prestaties en ervaring van het spel te verbeteren, vooral nu de concurrentie uit andere titels toeneemt.
Reacties
Who knew FFXI would outlive some modern MMOs Guess the old-school grind still hits different, especially when newer expansions miss the mark.
Love seeing Asura so packed they had to close it—nothing like a classic MMO flexing its staying power while newer games struggle to keep players engaged.
Wild to see FFXI thriving like this—guess some MMO magic never fades, even after two decades. Maybe Dawntrail’s stumble was just the nostalgia boost Vana’diel needed
Server congestion in 2024 for a 2002 MMO That’s the kind of problem every live-service game wishes it had. Respect to the devs for keeping it alive this long.