Katsura Hashino, de regisseur van Persona en Metaphor: ReFantazio, heeft gesproken over de toekomst van JRPG's en noemt dit tijdperk JRPG 3.0. Hij gelooft dat de structuur en presentatie van deze spellen radicaal zullen veranderen. Volgens Hashino markeert JRPG 1.0 de foundations met klassiekers zoals Dragon Quest en Final Fantasy, terwijl JRPG 2.0 de huidige generatie van spellen omvat die responsiever zijn voor spelers. JRPG 3.0 is de verwachte evolutie waar grotere diepgang en verandering in gameplay wordt aangekondigd.

De discussie over turn-based versus actiegericht vechten wordt onder andere aangejaagd door de successen van Clair Obscur: Expedition 33, dat traditionele turn-based combat biedt en recentelijk vijf miljoen exemplaren verkocht. Sleutelfiguren van de Final Fantasy-franchise reflecteren ook op deze veranderingen in gameplay.

Met de opmerking van Hashino dat toekomstige JRPG's zullen groeien in hun serie, lijkt het erop dat spelers zich kunnen voorbereiden op een vernieuwende ervaring. Het is echt een opwindende tijd voor de JRPG-gemeenschap.

Hoe beïnvloedt JRPG 3.0 de toekomst van games?

JRPG 3.0 kan leiden tot innovaties in gameplay, waardoor de spelervaring dieper en meer dynamisch wordt. Dit kan resulteren in een breder scala aan verhalen, gameplay mechanics en artistieke stijlen, die oude elementen combineren met nieuwe technologieën om een unieke ervaring te creëren voor de speler.

Clair Obscur: Expedition 33 heeft niet alleen commerciële successen behaald met vijf miljoen verkopen, maar is ook genomineerd voor twaalf prijzen op The Game Awards. Het spel benadrukt de trend van traditionele JRPG-elementen, zoals turn-based combat, terwijl het toch modern aanvoelt, wat de weg vrijmaakt voor toekomstige JRPG's om ook opnieuw terug te grijpen naar klassieke gameplay-elementen. De samenwerking en creatieve uitwisseling tussen ontwikkelingsteams van verschillende titels kan ook een invloedrijke rol spelen in deze evolutie van de genre.