Riot Games, de ontwikkelaar achter het populaire ‘League of Legends’, gaat wereldwijd 530 medewerkers ontslaan, wat neerkomt op ongeveer elf procent van het totale personeel. Deze ingrijpende maatregel treft voornamelijk teams die niet direct betrokken zijn bij de hoofdontwikkeling van games. Het bedrijf verklaart dat na een periode van groei en uitbreiding het nu nodig is om strategische keuzes te maken en focus aan te brengen, waarbij de nadruk komt te liggen op de kernprojecten zoals ‘League of Legends’, ‘Valorant’, ‘Wild Rift’ en ‘Teamfight Tactics’. De kaartgame ‘Legends of Runeterra’ zal minder ondersteuning krijgen en het uitgeverslabel Riot Forge wordt opgeheven na de release van het aankomende ‘Bandle Tale: A League of Legends Story’. Deze ontwikkelingen zijn deel van een grotere trend van ontslagen in de game-industrie die ook in 2024 voortduurt.

Waarom ontslaat Riot Games een deel van zijn personeel?

Riot Games ziet de ontslagen als een noodzakelijke stap om het bedrijf te stroomlijnen en zich te concentreren op de hoofdprojecten die het belangrijkst zijn voor spelers. De aanpassingen zijn volgens het bedrijf essentieel om de toekomst van de onderneming te verzekeren door middel van gerichte investeringen en beter gedefinieerde ontwikkelingsdoelen.

Extra achtergrondinformatie: Riot Games staat bekend om hun succes met de multiplayer online battle arena game ‘League of Legends’, die wereldwijd een enorme spelersbasis heeft. Naast ‘League of Legends’ heeft Riot Games ook andere populaire titels zoals ‘Valorant’, een first-person shooter, en mobiele games zoals ‘Wild Rift’. Met deze recente ontslagronde richt Riot zich mogelijk meer op hun kernfranchises en digitale e-sports-initiatieven, wat een veelvoorkomend signaal kan zijn van bedrijven in de industrie die te maken hebben met veranderingen in de markt.