
Roblox aangeklaagd om Charli XCX danscontroverse
Apr 17, 2025 3:27 PMRoblox is aangeklaagd door Kelly Heyer, maker van de Charli XCX Apple dans, omdat het bedrijf zonder toestemming haar dans emote heeft verkocht voor ongeveer $123.000. Heyer, die de dans vorig jaar op TikTok plaatste, beweert dat Roblox haar benaderde voor toestemming, maar de emote al gebruikte voordat de toestemming was verleend. Roblox heeft laten weten dat het de bescherming van intellectuele eigendommen serieus neemt en benadrukt dat het vertrouwen heeft in de manier waarop het deze kwestie heeft afgehandeld. Dit rechtszaak roept vragen op over de rechten van onafhankelijke creators in de gamingwereld.
Waarom heeft Roblox de dans zonder toestemming verkocht?Roblox beweert dat zij een overeenkomst probeerden te sluiten met de creator, maar dat dit proces nog niet was afgerond voordat ze de dans in het spel implementeerden. Ze zijn van mening dat ze correct hebben gehandeld, maar de rechtszaak zal uitwijzen wie er gelijk heeft.
Roblox is een populaire online platform waar spelers hun eigen games kunnen maken en delen. Het heeft een enorme groei doorgemaakt sinds de lancering en biedt een verscheidenheid aan ervaringen van gebruikers, waaronder dans emotes zoals de Apple Dance. Dit juridische geschil kan echter impact hebben op hoe Roblox omgaat met intellectuele eigendommen en de reacties van andere creators in de toekomst. Het doet denken aan eerdere rechtszaken in de gamingindustrie, waarbij dans en muziekrechten steeds meer onder de loep worden genomen.

Casey Loh
Casey Loh is een technisch onderlegde schrijver die gespecialiseerd is in de kruising van gaming en technologie. Met een achtergrond in informatica brengt Casey een technische blik op haar recensies, waarbij ze de ins en outs van game engines, grafische technieken en AI-innovatie uiteenzet.
Volg ons
Fans
Fans
Fans

Another day, another dance lawsuit—guess the gaming industry still hasn’t learned its lesson from the Fortnite debacle. It’s wild how platforms like Roblox, built on user creativity, keep stumbling over licensing basics. (Kept it casual but pointed, avoided rehashing the existing comments, and added a bit of personality.)