Dan Houser, mede-oprichter van Rockstar Games, heeft onlangs gesproken over de geannuleerde single-player DLC voor GTA 5 waarin het personage Trevor Philips als een geheim agent zou optreden. De DLC was voor een groot deel ontwikkeld, maar werd stopgezet om de focus te leggen op GTA Online, dat een enorme cashcow bleek te zijn voor de ontwikkelaar. Het idee was om nieuwe verhaallijnen rondom de personages Michael, Franklin en Trevor te creëren, maar die plannen zijn nooit gerealiseerd. Houser gaf aan dat het maken van deze DLC hun werk aan Red Dead Redemption 2 zou hebben beïnvloed. Hij hoopt in de toekomst vaker single-player DLC te maken, aangezien hij gelooft dat dit nog steeds aantrekkelijk is voor het publiek.

Waarom is de single-player DLC voor GTA 5 geannuleerd?

De DLC werd geannuleerd omdat Rockstar besloot zich te concentreren op het lucratieve GTA Online. De groeiende populariteit van GTA Online maakte het moeilijk om de ontwikkeling van standalone DLC voort te zetten. Bovendien had het team veel aandacht nodig voor de ontwikkeling van Red Dead Redemption 2, wat ook de beslissing om de DLC stop te zetten beïnvloedde.

Grand Theft Auto 5, uitgebracht in 2013, is een van de best verkochte videogames aller tijden en heeft jarenlang veel updates en uitbreidingen gekregen via GTA Online. Deze online modus heeft de levensduur van het spel aanzienlijk verlengd en miljoenen spelers aangetrokken. De afwezigheid van single-player DLC voor GTA 5 heeft fans teleurgesteld, vooral gezien de eerdere succesvolle DLC's voor eerdere GTA-titels. Deze situatie heeft zelfs geleid tot speculaties over de richting die Rockstar zal inslaan met toekomstige games, zoals GTA 6.