Rockstar's langverwachte spionagegame Agent is definitief in de vergetelheid geraakt. Ontwerper Dan Houser heeft uitgelegd waarom de ontwikkeling van deze open-world spionage thriller nooit goed van de grond is gekomen. Het project, dat in 2009 werd aangekondigd als een exclusief spel voor de PlayStation 3, heeft verschillende iteraties doorgaan, maar kreeg nooit de juiste richting. Houser concludeert dat het moeilijk is om een open-world spionagegame op een aantrekkelijke manier te maken, omdat de dynamiek van spionage in films niet goed over te zetten is naar interactieve gameplay. De game, die zich in de Koude Oorlog zou afspelen, leverde verschillende versies op, maar geen enkele versie vond zijn weg naar een afgerond product. Het laatst bekende nieuws is dat de ontwikkeling in 2021 officieel stopgezet is.

nWaarom is Agent nooit uitgebracht?

Agent is nooit uitgebracht omdat Rockstar verschillende versies ontwikkelde die niet deden wat ze bedoelden, waardoor het project uiteindelijk stopgezet werd vanwege de focus op andere grote titels zoals Grand Theft Auto 5.

Agent kreeg de codenaam "Jimmy" en was een spionage thriller die invloeden had van James Bond, en het idee was om een linearere aanpak te volgen dan de meeste open-world games, met locaties variƫrend van een Franse stad aan de Middellandse Zee tot een skiresort in Zwitserland. Ondanks de hoge verwachtingen is het project nooit tot een afgerond product gekomen, en de fanbase blijft hierdoor teleurgesteld achter. Rockstar's focus op andere producties zoals de immens populaire GTA 5 heeft ook bijgedragen aan het falen van Agent. In de toekomst kunnen fans zich echter verheugen op IO Interactive's 007: First Light, dat volgend jaar uitkomt en nu al de aandacht trekt.