Heb je je ooit afgevraagd waarom de spiegels in GTA San Andreas soms vreemde glitches vertonen? Je bent niet de enige. Obbe Vermeij, voormalig technisch directeur bij Rockstar, heeft licht geworpen op dit mysterie. In de PlayStation 2-versie van het spel was er niet genoeg videogeheugen om spiegels op de juiste manier te renderen. Vermeij gebruikte een alternatieve methode door een gespiegelde versie van de scène tegelijk met het normale beeld te renderen. Dit leidde tot enkele eigenaardigheden, zoals personages en voorwerpen die 'uit' de spiegel lijken te komen of modellen die in spiegelbeeld de verkeerde kant op staan. De methode van tweemaal renderen, die normaal gebruikt wordt voor spiegels, was niet mogelijk door het beperkte geheugen. Gelukkig, zoals Vermeij aangeeft, was deze oplossing nog altijd beter dan kapperszaken zonder spiegels.

Hoe gaan moderne games om met het renderen van spiegels?nModerne games hebben doorgaans meer videogeheugen tot hun beschikking en kunnen spiegels renderen door de scène twee keer te verwerken. De eerste keer vanuit het perspectief van een gespiegelde camera voor de textuur van de spiegel, waarna de gehele scène nog een keer wordt gerenderd met deze spiegeltextuur.

GTA San Andreas, uitgebracht in 2004, is een legendarische naam in de wereld van videogames. Het spel is onderdeel van de Grand Theft Auto-serie, ontwikkeld door Rockstar North en uitgegeven door Rockstar Games. Het was voor velen een baanbrekend spel door zijn enorme open wereld, waarin spelers vrij waren om te gaan en staan waar ze wilden. De game introduceerde ook onvergetelijke personages zoals Carl 'CJ' Johnson en bood activiteiten variërend van races tot casino's.