Hideki Kamiya, de maker van Bayonetta en Devil May Cry, benadrukt dat Japanse uitgevers "meer begrip hebben voor makers", wat bijdraagt aan de lagere aantallen ontslagen in de Japanse game-industrie. In een gesprek over de huidige staat van de industrie legt Kamiya uit dat de ontwikkelingscultuur bij Japanse uitgevers dichterbij zijn filosofie ligt. Hij vergelijkt deze cultuur met die van Westerse uitgevers, die meer druk uitoefenen om snel resultaten te tonen en vaak vasthouden aan gevestigde formats. Dit kan een obstakel vormen voor innovatieve projecten zoals Scalebound, dat werd geannuleerd vanwege twijfels over het duidelijke formaat. Kamiya hoopt zijn nieuwe studio, Clovers, vrij te houden van ontslagen en werkt momenteel aan een sequel op Okami.
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Japanse en Westerse game-uitgevers volgens Hideki Kamiya?Kamiya wijst op het begrip en de geduldige benadering van Japanse uitgevers ten opzichte van creatievelingen, in tegenstelling tot Westerse uitgevers die vaak druk uitoefenen om snel afgeronde producten te tonen.
Hideki Kamiya is bekend als de oprichter van PlatinumGames en heeft vele gerenommeerde titels ontwikkeld. Hij zit nu achter Clovers, zijn eigen studio die werkt aan een sequel van de iconische game Okami. Dit toont zijn voortdurende toewijding aan unieke en innovatieve game-ervaringen.
Reacties
Man, it's wild how much a publisher's patience can make or break a game's soul. Kamiya's take really hits home—sometimes the best ideas need room to breathe, not just a deadline to meet.
It's refreshing to hear a veteran like Kamiya champion creative freedom in an industry that often prioritizes profit over passion. His perspective really highlights how cultural differences can shape the games we love—or the ones that never get made.