De Yakuza-serie, tegenwoordig bekend als Like a Dragon, is geliefd onder gamers wereldwijd. Desondanks werd het oorspronkelijke idee voor de eerste game aanvankelijk volledig afgewezen door Sega. In een recent interview met Weekly Ochiai heeft voormalig Sega's chief creative officer Toshihiro Nagoshi onthuld hoe moeilijk het was om het project van de grond te krijgen. Sega streefde destijds naar games die wereldwijd aantrekkelijk zouden zijn, terwijl Yakuza zich richtte op een smallere doelgroep. Na drie pogingen kreeg Nagoshi's concept uiteindelijk goedkeuring, wat resulteerde in een van de meest succesvolle en geliefde gamefranchises. De serie maakte met titels als Yakuza 0 en Yakuza Kiwami sterke indruk met hun uitzonderlijke lokalisaties en evolueerde naar een RPG-formaat met Yakuza: Like a Dragon. Ondertussen is Nagoshi vertrokken bij Sega om een nieuwe studio op te richten, terwijl Ryu Ga Gotoku Studio de serie voortzet.
Waarom werd het oorspronkelijke idee voor de Yakuza-serie afgewezen door Sega?Sega wees het oorspronkelijke idee voor de Yakuza-serie af omdat ze geloofden dat het niet aantrekkelijk genoeg zou zijn voor een breed publiek. Het spel leek niet geschikt voor kinderen en was niet gericht op vrouwen of internationale markten, waardoor goedkeuring zonder weerstand onmogelijk leek.
Yakuza, nu bekend als de Like a Dragon-serie, is een actie-RPG die zich onderscheidt door zijn unieke mix van vechtspellen, levenssimulatie en meeslepende verhaallijnen. De serie is vooral bekend om zijn gedetailleerde weergave van de Japanse onderwereld en de krachtige karakterontwikkeling. Sinds de eerste release heeft de franchise een sterke fanbase opgebouwd en aanzienlijke commerciƫle successen gekend, vooral na de overstap naar het RPG-genre met Yakuza: Like a Dragon.
Reacties
It's wild how Sega initially balked at Yakuza due to its niche appeal, but Nagoshi's vision ultimately paid off big time. The series going global and earning its cult status shows that sometimes, sticking to your creative guns really does win in the end