Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Shawn Layden: Sony kan PS6 niet zonder discs verkopen

Feb 03, 2025 5:54 PM

Volgens voormalig PlayStation-baas Shawn Layden zou Sony het moeilijk hebben om de PlayStation 6 volledig disc-loos te lanceren. Hij benadrukt dat, terwijl Xbox succesvol is met digitale consoles, PlayStation een grote wereldwijde markt heeft waar veel gebruikers afhankelijk zijn van fysieke games. Layden vraagt zich af hoe Sony de overgang naar een volledig digitale strategie zou kunnen maken zonder een significante groep gamers buiten te sluiten, vooral in gebieden met beperkte internetverbindingen. De discussie over het wel of niet uitbrengen van disc-loze consoles is al aan de gang sinds de PlayStation 4 generatie en werd versterkt door de lancering van digitale versies van de huidige consoles.

Wat zou de impact zijn van een disc-loze PlayStation 6 op de gamingmarkt?

Een disc-loze PlayStation 6 zou waarschijnlijk zowel voordelen als nadelen met zich meebrengen. Enerzijds zou het de ontwikkeling van games en updates versnellen, en spelers meer toegang tot digitale content bieden. Anderzijds zou het toegankelijkheidsproblemen voor gamers in gebieden met trage internetverbindingen kunnen veroorzaken, waarbij velen afhankelijk blijven van fysieke media.

De PlayStation-console is al decennia een belangrijke speler op de gamingmarkt. Sinds de lancering van de originele PlayStation in 1994 heeft Sony verschillende generaties consoles uitgebracht, waaronder de PlayStation 2, 3, 4 en de huidige 5. Met de opkomst van digitale distributieplatforms en services zoals PlayStation Plus, wordt de discussie over fysieke versus digitale games steeds relevanter. De verschuiving naar digitale media kan de toekomst van gaming aanzienlijk beïnvloeden, vooral als meer gebruikers ervoor kiezen om digitaal te kopen.



Samira Khan avatar
Geschreven door:

Samira Khan

Samira Khan is een verhalenenthousiast met een scherp oog voor storytelling in spellen. Haar literaire benadering van gamekritiek onderzoekt thema's, karakterontwikkeling en plotstructuur, waardoor ze een aanhang krijgt onder gamers die de kunst van het vertellen waarderen.

Lees meer artikelen van: Samira Khan

Volg ons

Login or register to join the conversation
Bekijk meer artikelen