Xbox heeft de ontwikkeling van Contraband stopgezet, wat vier jaar na de oorspronkelijke aankondiging op E3 gebeurt. Dit besluit is genomen om de toekomst van het project te evalueren. Volgens een rapport van Bloomberg wordt het spel nu volledig geannuleerd na een lange periode van stilte. Avalanche Studios bevestigde dit nieuws op hun website en merkte op dat er in de afgelopen jaren samengewerkt is met Xbox Game Studios Publishing. Contraband werd aangekondigd voor Xbox en pc, met een teaser die zich afspeelde in een smokkelaarsparadijs in de jaren 70, genaamd Bayan. Tot nu toe is er echter geen gameplay of verdere ontwikkeling gedeeld.
In de afgelopen tijd heeft Xbox verschillende projecten geannuleerd, deels als gevolg van een massale ontslagronde waarbij duizenden banen verloren gingen. De annulering van Contraband komt te midden van deze veranderingen, en de studio gaf aan dat er eerder intern onrust was over een omstreden aanstelling, wat leidde tot de oprichting van een officiële vakbond.
Wat is Contraband en waar gaat het verhaal over?Contraband is een coöperatieve open-wereld game die zich afspeelt in een fictieve versie van de jaren 70. Het ontwerp was geïnspireerd door thema's van smokkelen, en spelers zouden samen aan missies werken in een dynamische wereld. Ondanks de enthousiaste reactie van de community is er helaas nooit gameplay onthuld, waardoor de verwachtingen hoog waren, maar nu zijn de kansen op release vrijwel nihil.
Reacties
Bummer about Contraband—Avalanche’s 70s smuggler vibe had serious potential, but Xbox’s recent shuffle makes it feel like even cool concepts aren’t safe. Here’s hoping whatever’s next gets the spotlight (and resources) it deserves.
Kinda wild how many projects are getting axed lately—feels like Xbox is playing musical chairs with its studios. Fingers crossed Avalanche lands on something equally fresh soon.
Another promising game bites the dust—guess we'll never get to live out our '70s smuggler fantasies. Xbox's recent cuts are starting to feel like they're cleaning house rather than building one.
Between this and the layoffs, Xbox’s strategy seems more like throwing darts blindfolded. Avalanche deserves better than radio silence for four years.