Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Shuhei Yoshida waarschuwt ontwikkelaars over abonnementsdiensten

May 29, 2025 2:55 PM

Shuhei Yoshida, de voormalige hoofd van Sony Interactive Entertainment, heeft zijn zorgen geuit over videogame-abonnementsdiensten zoals Xbox Game Pass en PlayStation Plus. Hij beweert dat deze diensten een negatieve impact kunnen hebben op onafhankelijke ontwikkelaars en kleinere studios. Yoshida stelt dat terwijl het mooi is voor ontwikkelaars binnen de abonnementsstructuren, het steeds moeilijker zal worden voor anderen om binnen te komen naarmate deze diensten uitbreiden. Hij waarschuwt dat als gaming alleen via abonnementen verloopt, de creativiteit in de industrie kan lijden doordat alleen grote bedrijven bepalen welke games ontwikkeld worden.

De groei van abonnementsdiensten zou ervoor zorgen dat consumenten minder geneigd zijn om AAA-games aan te schaffen voor de volle prijs, wat het risico met zich meebrengt dat kleine ontwikkelaars niet voldoende steun krijgen. Yoshida benadrukt dat de aanpak van Sony met abonnementsdiensten gezonder is dan die van Xbox, die eerst belooft AAA-releases direct op Game Pass aan te bieden. Dit heeft geleid tot een verandering in de manier waarop gamers hun games kopen en hoe ontwikkelaars gefinancierd worden.

Wat zijn de gevaren van videogame-abonnementsdiensten voor ontwikkelaars?

Videogame-abonnementsdiensten kunnen de creativiteit van ontwikkelaars bedreigen doordat ze grotendeels worden bepaald door de eigenaren van die diensten. Als alleen grote bedrijven bepalen welke games worden gemaakt, kunnen nieuwe en innovatieve ideeën van kleinere ontwikkelaars verdrongen worden, wat de vooruitgang van de gamingindustrie kan belemmeren.

Baldur's Gate 3 is een goed voorbeeld van een game die afhankelijk is van zowel grote als kleine ontwikkelaars voor haar creativiteit en innovatie. Het laat zien hoe belangrijk het is dat er ruimte is voor diverse ideeën in de markt die kunnen bloeien zonder de druk van grote bedrijven die willen bepalen wat er geproduceerd wordt. Deze zorgen van Schreuder zouden ook bredere implicaties kunnen hebben voor de toekomst van indie games in het algemeen.



Alex Riverton avatar
Geschreven door:

Alex Riverton

Alex Riverton is een doorgewinterde journalist met meer dan tien jaar ervaring in de gamingindustrie. Bekend om zijn diepgaande analyses en hands-on previews, heeft Alex een reputatie opgebouwd voor diepgaand commentaar op spelmechanismen en storytelling in videogames.

Lees meer artikelen van: Alex Riverton

Volg ons

Login or register to join the conversation
Stimpy Stimpy commented on: 2025-05-29 15:16:11
Yoshida’s take is interesting—it’s like worrying that Netflix could turn movies into just algorithm-friendly content, but for games. Still, I wonder if subscriptions might actually push indie devs to get *more* creative to stand out in a crowded catalog.
Rolling R!ck Rolling R!ck commented on: 2025-05-29 15:10:08
Subscription models might be convenient for players, but Yoshida’s got a point—they could turn gaming into a buffet where only the safest, most crowd-pleasing dishes get served. It’s a tricky balance between accessibility and letting devs cook up something truly fresh.
Bekijk meer artikelen