Konami heeft besloten om Silent Hill 2 te remaken voordat het origineel is aangepakt, vergelijkbaar met Capcom's aanpak met de Resident Evil-reeks. Dit besluit is mede ingegeven door de emotionele en persoonlijke verhaallijn van Silent Hill 2, die beter aansluit bij de stijl en voorkeuren van ontwikkelaar Bloober Team. De creatieve directeur van Bloober, Mateusz Lenart, benadrukt dat het verhaal van Silent Hill 2 meer gericht is op persoonlijke ervaringen en gevoelens, in plaats van op occultisme zoals in het eerste spel. Dit beklemtoont de focus van Bloober op 'gegronde' verhalen. Het is nog onduidelijk of Konami plannen heeft voor meer remakes binnen de Silent Hill-franchise.

Waarom is Silent Hill 2 belangrijker voor remaking dan het origineel?

Silent Hill 2 wordt als belangrijker beschouwd voor remaking omdat het een emotionele en persoonlijke verhaallijn heeft die beter aansluit bij de ontwerpstijl van Bloober Team, wat hen in staat stelt een authentieke ervaring te creëren die zich richt op de psychologische diepgang van de personages.

Silent Hill 2, oorspronkelijk uitgebracht voor de PlayStation 2, is een iconische survival horror-game die wordt geprezen om zijn sterke verhaal en sfeer. Het heeft een grote schare fans en wordt vaak beschouwd als een van de beste spellen aller tijden binnen het genre. De remake, die in oktober uitkomt, hoopt deze legendarische status te eren terwijl het nieuwe technologieën en graphics benut om een nieuwe generatie gamers aan te spreken.