Met de aanstaande release van de remake van Silent Hill 2 in het vooruitzicht rijst de vraag: wanneer krijgt Silent Hill 4: The Room ook rechtvaardigheid? De schrijver reflecteert op zijn ervaringen met Silent Hill 4, dat vaak wordt overschaduwd door de populariteit van de tweede game in de serie. Ondanks dat hij pas later met de serie in aanraking kwam, vond hij de thema's van voyeurisme, kinderverwaarlozing en het overleven in onzekerheid dieper resoneren dan de kritiek die het spel vaak kreeg. Hij pleit ervoor dat gamers Silent Hill 4 een kans geven en hun mening heroverwegen, vooral nu de remake van de geliefde tweede titel op komst is.

Waarom ontvangt Silent Hill 4: The Room niet dezelfde erkenning als Silent Hill 2?

Silent Hill 4: The Room krijgt vaak minder waardering omdat het niet volledig is ingebed in de iconische setting van Silent Hill en omdat de gameplay-structuur te maken heeft met terugkerende locaties. Veel fans vinden de gameplay en verhaallijn minder aantrekkelijk vergeleken met de geliefde elementen van Silent Hill 2, waar de focus meer ligt op emotionele diepgang en psychologische horror.

Silent Hill 4: The Room werd in 2004 uitgebracht en is de vierde hoofdaflevering in de Silent Hill-reeks, ontwikkeld door Konami. Het spel volgt Henry Townshend, die gevangen zit in zijn appartement en bizarre en angstaanjagende nachtmerries ervaart. Het spel staat bekend om zijn unieke benadering van horror, waar het dagelijks leven en de emoties van de protagonist een diepere connectie met de angstige elementen creƫren, in tegenstelling tot eerdere titels in de serie. Hierdoor vraagt het om een andere ervaring en kijk op de bekende franchiseworld.