Onlangs heeft Mark Cerny, de architect achter de PlayStation consoles, het zeldzame Platinum trophy in het indie spel Balatro behaald. Slechts 0.1% van de spelers heeft deze prestatie tot nu toe gerealiseerd. Cerny deelt zijn trots op sociale media en prijst de complexe gameplay van Balatro, ontwikkeld door de mysterieuze indie ontwikkelaar LocalThunk. In totaal zijn er 32 PlayStation Trophies te behalen in het spel, waardoor het verkrijgen van de Platinum status een lange en uitdagende onderneming is. Balatro heeft sinds de lancering een enorme populariteit verworven en verkocht 1 miljoen exemplaren binnen de eerste maand, en ontving bovendien meerdere prijzen, waaronder een BAFTA voor beste debuutspel.

nHoe moeilijk is het om de Platinum trophy in Balatro te behalen?

Het behalen van de Platinum trophy in Balatro is behoorlijk uitdagend, omdat spelers alle 32 Trophies moeten verkrijgen, waaronder enkele die veel vaardigheid en strategie vereisen.

n

Balatro is een poker-themed roguelike die in 2025 werd uitgebracht en snel een enorme schare fans heeft verzameld. Het spel combineert elementen van strategie en geluk, waardoor het zowel toegankelijk als diepgaand is. Met zijn unieke gameplay heeft Balatro niet alleen positieve recensies ontvangen maar ook de aandacht van verschillende media, waaronder een vermelding in een aflevering van Black Mirror. Het spel is een duidelijk voorbeeld van hoe indie games in staat zijn om de mainstream gamingwereld te betreden en grote indruk te maken.