Quantcast
Sony geeft toe: Vroegtijdig gebruikersonderzoek voor Concord was essentieel
Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtReview overzicht

Sony geeft toe: Vroegtijdig gebruikersonderzoek voor Concord was essentieel

Nov 08, 2024 3:41 PM

Sony heeft gereflecteerd op de desastreuze lancering van Concord, het live-service spel van Firewalk Studios, en geeft aan dat het bedrijf nog steeds leert hoe men met dergelijke games moet omgaan. Concord wordt gezien als een van de grootste mislukkingen in de geschiedenis van PlayStation, met schrikbarend lage spelersaantallen, waardoor het spel slechts twee weken na de lancering offline werd gehaald. Sony heeft nu ingezien dat het hun ontwikkelingsprocessen eerder had moeten evalueren en testen om de problemen te ondervangen voor de lancering. De kosten voor de ontwikkeling van Concord worden geschat op rond de $200 miljoen, en de verkoopcijfers bleven steken op ongeveer 25.000 exemplaren.

De president van Sony, Hiroki Totoki, benadrukte dat er belangrijke lessen zijn geleerd van zowel Concord als de succesvolle lancering van Helldivers 2. Bovendien heeft Sony plannen om de aanpak rond live-service spellen te herzien, zodat ze betere timing kunnen hanteren en hun titels optimaal kunnen lanceren zonder interne concurrentie.

Wat zijn de lessen die Sony heeft geleerd van de mislukking van Concord?

Sony heeft geleerd dat vroegtijdige evaluatie en gebruikerstests cruciaal zijn voor het succes van nieuwe IP's, vooral in de competitieve markt van live-service games. Ze erkennen nu het belang van een betere samenwerking tussen verschillende interne teams en het optimaliseren van de releasevensters om concurrentie tussen eigen titels te voorkomen.

Concord is een live service hero shooter die ontwikkeld werd door Firewalk Studios, onderdeel van Sony. Het spel had hoge verwachtingen, maar faalde om een breed publiek aan te trekken, wat leidde tot een vroegtijdige sluiting. Dit kwam vooral door de sterke concurrentie en de onduidelijke positionering in de markt van live-service spellen. De ontwikkeling van Concord wordt gezien als een kostbare les voor Sony, dat zich nu richt op het beter combineren van singleplayer en live-service titels in hun toekomstige portfolio.



Casey Loh avatar
Geschreven door:

Casey Loh

Casey Loh is een technisch onderlegde schrijver die gespecialiseerd is in de kruising van gaming en technologie. Met een achtergrond in informatica brengt Casey een technische blik op haar recensies, waarbij ze de ins en outs van game engines, grafische technieken en AI-innovatie uiteenzet.

Lees meer artikelen van: Casey Loh

Volg ons


Login or register to join the conversation
Bekijk meer artikelen