Sony verlaagt VR-budget: Slechts 2 first-party games op komst

Jun 21, 2024 2:11 PM

Sony heeft aangekondigd dat ze hun investeringen in Virtual Reality (VR) gaming verminderen, met slechts twee first-party games in ontwikkeling voor de PlayStation VR2. Volgens een rapport van Android Central beperkt Sony de financiering voor VR-games aanzienlijk, wat leidt tot weinig kansen voor interne VR-games in de toekomst. Deze stap volgt op eerdere berichten van game-uitgevers zoals Ubisoft, die vanwege teleurstellende verkoopresultaten van VR-titels zoals Assassin's Creed Nexus VR ook terugtrekken uit VR-investeringen. De PlayStation VR2, ondanks zijn geavanceerde technische functies zoals eye-tracking, heeft moeite om door te breken vanwege zijn hoge prijs, afhankelijkheid van een PS5 en een gebrek aan nieuwe exclusieve VR-games. Sony heeft ook de productie van nieuwe PSVR2-eenheden gepauzeerd om onverkochte eenheden te verplaatsen, wat de zorgen over de toekomst van de PSVR2 vergroot.

Waarom trekt Sony zich terug uit VR-investeringen?

Sony verlaagt de VR-investeringen omdat de verkoopcijfers en marktvraag voor de PlayStation VR2 tegenvielen, ondanks de geavanceerde technologie, voornamelijk door de hoge kosten en beperkte exclusieve content.

De PlayStation VR2 biedt enkele innovatieve functies zoals eye-tracking en adaptieve triggers, en werd positief beoordeeld met een 9/10 door IGN voor visuele kwaliteit en immersieve controllers. Echter, de afhankelijkheid van een PS5-console en de concurrentie van goedkoopere alternatieven zoals Meta Quest 2 belemmert zijn succes. Ondanks de plannen voor een PC-adapter die lancering op 7 augustus mogelijk maakt, blijven sommige kernfuncties zoals HDR en adaptieve triggers niet beschikbaar, waardoor zijn aantrekkelijkheid voor consumenten verder wordt beperkt. De algemene markt voor VR blijft uitdagend, wat ertoe heeft geleid dat ontwikkelaars zoals First Contact Entertainment en London Studio hun deuren hebben gesloten.