Sony maakt zich zorgen over Microsoft's aanpak na de overname van Activision Blizzard, waaronder games als Call of Duty en World of Warcraft. Deze stap, ter waarde van $69 miljard, zou het speelveld van digitale entertainment kunnen veranderen. Microsoft richt zich op sterke live-service games, een groter bereik in mobiele gaming en implementeert een eigen pc-winkel via Battle.net. Bovendien werkt Microsoft aan een mobiele appstore om te concurreren met Apple en Google. Dit zou een dreiging kunnen vormen voor Sony's PlayStation Plus-abonnementsservice, die jaarlijks goed is voor $1.5 miljard aan omzet.

Naast het feit dat Microsoft van plan is om Activision Blizzard-games bij release direct beschikbaar te maken via hun Game Pass-service, heeft Sony ook interne documenten waarin wordt toegegeven dat hun huidige strategie verouderd is. De verwachting van kosteloze topklasse videogames creƫert een niet-duurzaam model en Sony blijft bij het premium verkoopmodel. In 2023 uitte PlayStation-baas Jim Ryan kritiek op Xbox Game Pass en zijn impact op de gaming industrie.

De recente data-inbreuk bij Insomniac Games en de zorgen van Sony onthullen interessante contrasten in strategie tussen de twee gamingreuzen. Sony heeft forse investeringen gedaan in studio-overnames, zoals Bungie, om hun live-serviceaanbod te versterken, terwijl Microsoft inspeelt op directe beschikbaarheid via Game Pass en diversificatie in hun platformaanbod.

Wat houdt de overname van Activision Blizzard door Microsoft in voor de toekomst van gaming?

Deze overname kan significant de krachtsverhoudingen binnen de game-industrie verschuiven en met zich meebrengen dat populaire franchises zoals Call of Duty direct bij lancering beschikbaar komen via Microsoft's Game Pass. Dit zet druk op andere spelers, zoals Sony, om hun abonnementsdiensten en game-aanbod te heroverwegen en te vernieuwen om concurrerend te blijven.

Voor liefhebbers van Call of Duty betekent deze ontwikkeling dat er mogelijk grote veranderingen op de horizon zijn, zowel in termen van hoe en waar ze hun favoriete games zullen spelen als de strategische richtingen die toonaangevende bedrijven zoals Sony en Microsoft zullen inslaan als reactie op deze marktbewegingen.