Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Star Citizen fans boos op CIGs halve excuses voor pay to win items

May 18, 2025 2:10 PM

De recente toevoeging van "pay to win" items, specifiek de flight blades, in Star Citizen heeft veel weerstand opgeroepen onder spelers. Cloud Imperium Games (CIG) erkent dat ze een fout hebben gemaakt door deze premium items die voordelen bieden, niet via het spel beschikbaar te maken. CIG heeft beloofd dat de blades in de volgende patch in juni ook via in-game valuta te verkrijgen zullen zijn en dat toekomstige items gelijktijdig zowel in de winkel als in het spel beschikbaar zullen zijn. De community heeft gemengde reacties op deze verklaring, met enkele spelers die vinden dat het probleem niet echt is opgelost, terwijl anderen het waarderen dat hun feedback serieus wordt genomen. Star Citizen is een veelgeprezen ruimte-sim die meer dan 800 miljoen dollar heeft opgehaald, maar nog steeds geen release datum heeft na 12 jaar ontwikkeling.

Wat zijn de flight blades in Star Citizen en waarom zijn ze controversieel?

De flight blades zijn premium items die spelers een voordeel bieden in het spel, maar die niet op directe wijze te verdienen zijn door gameplay. Deze 'pay to win' elementen zijn controversieel omdat ze de ervaring van de spelers die geen extra geld willen uitgeven, negatief beïnvloeden. Spelers vinden het oneerlijk dat deze items snel toegankelijk zijn voor betalende spelers.

Star Citizen, ontwikkeld door Cloud Imperium Games, is meer dan slechts een spel; het is een ambitieus project dat spelers de mogelijkheid biedt om een enorme ruimtesimulator te verkennen. Het spel is sinds de Kickstarter-campagne in 2012 in ontwikkeling en staat bekend om zijn community-gedreven benadering, waarbij spelers feedback geven die de ontwikkeling van het spel beïnvloedt. Ondanks de aanzienlijke financiële steun, blijven veel spelers skeptisch over de huidige richting van het spel en de impact van monetisatie op de gameplay.



Jordan Keats avatar
Geschreven door:

Jordan Keats

Jordan Keats is een voormalige professionele gamer die nu journalist is, wiens competitieve achtergrond hen een uniek perspectief geeft op esports en multiplayer games. Jordans expertise in strategie en spelmechanismen is ongeëvenaard, en biedt lezers diepgaande inzichten.

Lees meer artikelen van: Jordan Keats

Volg ons

Login or register to join the conversation
Rolling R!ck Rolling R!ck commented on: 2025-05-18 14:30:10
It's wild how Star Citizen keeps pushing monetization boundaries while still being in beta—players just want a fair grind, not a wallet war. CIG's promises sound good, but after this long, actions will speak louder than words.
Miss Peachy Miss Peachy commented on: 2025-05-18 14:24:10
Monetizing power-ups is always a slippery slope, especially in a game built on crowdfunding trust. Hopefully, CIG learns from this backlash and keeps future gear accessible from the start. Twelve years in and they're still figuring out monetization At this point, players expect better transparency—especially from a project this ambitious.
Bekijk meer artikelen