De ontwikkeling van Hytale, een veelbelovende sandboxgame die lijkt op Minecraft, is beëindigd door Riot Games na meer dan tien jaar. Ondanks eerdere investeringen door Riot en de overname van Hypixel in 2020, bleek het onmogelijk om de game toekomstbestendig te maken. Fans hebben geprobeerd om invloedrijke figuren te mobiliseren om de game te redden, waaronder Eric Barone, de maker van Stardew Valley. Hoewel hij aanvankelijk openstond voor een samenwerking, heeft hij zich later gedistantieerd van de ideeën om Hytale nieuw leven in te blazen. Barone is momenteel gefocust op zijn nieuwe project Haunted Chocolatier. Ondertussen heeft Simon Collins-Laflamme, de oprichter van Hypixel, zich ook aangesloten bij de campagne om Hytale te redden, met een voorstel om Riot te benaderen voor mogelijke verdere ontwikkeling.

Wat zijn de huidige kansen voor het Hytale-project?

De kansen voor het Hytale-project zijn momenteel zeer klein, aangezien Riot Games heeft aangegeven dat ze geen vervolg willen geven aan de ontwikkeling. Simon Collins-Laflamme probeert echter contact op te nemen met Riot om een investeringsvoorstel van $25 miljoen te presenteren in de hoop alsnog vroege toegang te kunnen bieden tot een beperkte versie van de game. Het blijft echter onzeker of deze inspanningen succesvol zullen zijn.

Hytale, ontwikkeld door Hypixel, begon zijn ontwikkeling in 2015 en was aanvankelijk bedoeld als een combinatie van mini-games van de populaire Minecraft-server en een RPG-achtige sandboxervaring. De hype rondom de game was zo groot dat Riot Games besloot te investeren, wat leidde tot de overname van Hypixel. Ondanks zijn potentieel en langdurige ontwikkeling is de toekomst van Hytale nu zeer onduidelijk en hangt af van de initiatiefnemers van de Save Hytale-campagne.