De studio Virtuos, verantwoordelijk voor de succesvolle remaster van The Elder Scrolls IV: Oblivion, ondergaat een grote ronde van ontslagen die 7% van hun personeel zal treffen, wat neerkomt op ongeveer 300 werknemers. Dit nieuws kwam vanuit een rapport dat verstrekt werd door een Franse journalist. De ontslagen zijn wereldwijd en zullen vooral de eerstelijns medewerkers in China raken. De studio heeft het afgelopen jaar te maken gehad met hoge druk door het werken aan Oblivion en heeft daarnaast de afgelopen tijd salarisverhogingen en bonussen bevroren, wat heeft geleid tot onvrede binnen het personeel. Dit resulteerde in een staking in hun vestiging in Lyon, waar werknemers zich verzetten tegen de ontslagen en opkomen voor de toekomst van hun afdeling. Bovendien zijn er plannen om generatieve AI in hun werkprocessen te integreren, wat ook vragen oproept onder de medewerkers.

Wat zijn de gevolgen van de ontslagen bij Virtuos voor toekomstige projecten?

De ontslagen kunnen leiden tot vertragingen in toekomstige projecten, evenals een verminderde kwaliteit van de ontwikkeling als gevolg van een krimpend team. Het is ook mogelijk dat de studio minder ambitieuze projecten kiest om risico's te minimaliseren.

The Elder Scrolls IV: Oblivion is een klassiek spel dat oorspronkelijk is uitgebracht in 2006 en wordt geprezen om zijn open wereld en diepgang. De recente remaster heeft geprobeerd om de game opnieuw leven in te blazen voor een nieuw publiek, terwijl het ook de oude fans een frisse ervaring biedt. De ontwikkelingen rond de studio Virtuos komen tegen een achtergrond van onzekerheid in de gamesindustrie, waar ontslagen steeds frequenter worden, wat de toekomst van veel projecten in gevaar kan brengen.