Larian Studios, de ontwikkelaar achter de populaire RPG's, heeft aangekondigd in het nieuwe jaar een AMA te houden over hun gebruik van generatieve AI, na een terugslag van fans. CEO Swen Vincke benadrukt dat het essentieel is om nieuwe technologieën te evalueren, maar dat de nieuwe Divinity-game geen AI-gegenereerde inhoud zal bevatten. Hij verzekerde fans dat conceptartiesten niet worden vervangen door AI, maar dat AI-tools worden gebruikt om referenties te verkennen. Larian wilt dat de ontwikkeling van hun spellen in lijn blijft met hun waarden en heeft als doel om de beste RPG's te maken door talent te waarderen.
Wat is generatieve AI en hoe beïnvloedt het game-ontwikkeling?Generatieve AI is een technologie die machines in staat stelt om nieuwe content te creëren op basis van bestaande gegevens. In de game-ontwikkeling kan het worden gebruikt voor het genereren van artwork, scripts en game mechanics. Echter, het roept vragen op over creativiteit en de rol van menselijke werknemers in het ontwikkelingsproces, wat Larian probeert te adresseren door gebruik te maken van AI als ondersteunend hulpmiddel.
De nieuwe Divinity-game is de opvolger van de zeer succesvolle Baldur's Gate 3 en zal een turn-based RPG zijn. Larian heeft beloofd dat deze nieuwe titel een eerbetoon zal zijn aan hun eerdere werk en de rijke verhalen binnen de RPG-wereld, waarbij ze innovatie en creativiteit vooropstellen. Dit programma markeert een spannende periode voor fans van het franchise, gezien de bredere context van de toenemende integratie van technologieën zoals AI in videogames.
Reacties
Larian's stance on AI feels like a solid win for keeping the soul in game development. I'm stoked to see how that philosophy fuels their next big RPG adventure.
It's refreshing to see a studio directly tackle the AI debate head-on while keeping their creative core intact. Their commitment to the craft over shortcuts makes me even more excited to see what they build next.