Tekken-baas Harada onthult schokkende waarheid achter val van Soul Calibur

Jun 25, 2024 4:10 PM

Het is inmiddels zes lange jaren geleden sinds de laatste Soul Calibur-game, namelijk Soulcalibur 6 uit 2018, en fans hebben sindsdien niets meer gehoord van Bandai Namco over een vervolg. Met Tekken als de schijnbare focus van de uitgever's vechtgame-ambities, lijkt het ooit zo grote Soul Calibur op de achtergrond te zijn geraakt. Volgens Katsuhiro Harada, hoofd van Tekken, zijn diverse factoren verantwoordelijk, waaronder veranderingen binnen Bandai Namco zelf. Harada onthulde dat de afwezigheid van een sterke leider en structurele problemen binnen het bedrijf, evenals de rivaliteit tussen de Tekken en Soul Calibur-teams, hebben bijgedragen aan de neergang van Soul Calibur. De verschuiving van de vechtgamemarkt van arcades naar thuisconsoles speelde ook een rol, omdat Soul Calibur het goed deed in Noord-Amerika terwijl Tekken succes had in de arcades.

Zal er ooit nog een nieuwe Soul Calibur-game uitkomen?

Hoewel Harada geen bevestiging gaf voor een nieuw vervolg, bood hij wel een sprankje hoop. Hij verklaarde dat er nog steeds enkele mensen binnen het bedrijf zijn die bereid zijn om aan de serie te werken, maar dat ze momenteel niet verenigd zijn.

Extra achtergrondinformatie: Soulcalibur, uitgebracht door Bandai Namco, debuteerde in 1995 en werd al snel beroemd om zijn innovatieve wapengebaseerde gevechtssysteem en indrukwekkende grafische kwaliteit. De serie heeft altijd een sterke en toegewijde fanbase gehad, vooral vanwege de diepgaande verhalen en unieke personages. Toch heeft interne onrust en de verschuiving naar andere prioriteiten binnen het bedrijf ervoor gezorgd dat de toekomstige ontwikkeling van de serie onzeker is.