Todd Howard heeft in een recent interview gesproken over het omstreden dialoogsysteem in Fallout 4, dat binnenkort zijn 10-jarig jubileum viert met de Anniversary Edition. Hij erkent dat het systeem niet goed aansloeg bij de fans, ondanks dat het spel commercieel succesvol was met 12 miljoen verkochte exemplaren in de eerste 24 uur. Fallout 4 introduceerde een stem voor de protagonist en veranderde de traditionele eerste-persoonsweergave naar een meer cinematische derde-persoonscamera. Howard gaf aan dat het moeilijk was voor de ontwerpers om interactieve gesprekken op een interessante wijze te creëren. Fans gaven aan liever zelf te willen kiezen hoe gesprekken verliepen, wat leidde tot kritiek op de beperkte dialoogopties. Voor het nieuwere spel Starfield heeft Bethesda teruggegrepen naar een stille protagonist en vrije keuze in dialoog, wat aangeeft dat ze het falen van Fallout 4's systeem willen vermijden in toekomstige titels.

Waarom werkte het dialoogsysteem van Fallout 4 niet goed volgens Todd Howard?

Todd Howard legt uit dat het systeem niet resoneerde met spelers omdat ze meer rolspelen wensten en niet de stem in hun hoofd hoorden die hen aanspreekt. Dit maakte het moeilijk voor de ontwikkelaars om een bevredigende ervaring te creëren.

Fallout 4, ontwikkeld door Bethesda Game Studios, is een open wereld RPG die zich afspeelt in een post-apocalyptische wereld. Speelers verkennen het verwoeste Boston en maken keuzes die de uitkomst van hun avontuur beïnvloeden. Het spel heeft diverse uitbreidingen en een levendige moddinggemeenschap die het dialoogsysteem en andere aspecten hebben geprobeerd te verbeteren.