Grote ontwikkelingen bij The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom! Eiji Aonuma en Hidemaro Fujibayashi, respectievelijk de producent en regisseur van de serie, spraken recent over de toekomst van Zelda en hun visie na het succes van de game bij de Game Awards 2023. De open-world aanpak, geprezen door spelers van Breath of the Wild en Tears of the Kingdom, is een hot topic binnen de gemeenschap. Sommige fans verlangen terug naar traditionelere, lineaire Zelda-ervaringen, terwijl anderen juist de nieuwe vrijheid omarmen.

Aonuma en Fujibayashi benadrukken dat hun ontwerpfilosofie vooral draait om vrijheid voor de spelers. Ze willen dat de spelers de vrijheid hebben om het spel op hun eigen manier te spelen. Tegelijkertijd erkennen ze de uitdagingen rond ontwikkelingskosten die deze benadering met zich meebrengt. Ook bespreken ze de technische prestaties van Tears of the Kingdom op de Switch, met name het naadloze reizen tussen verschillende lagen van de wereld zonder zichtbare laadtijden.

De game heeft ook sterke community-reacties opgeleverd, met spelers die hun creativiteit tonen via sociale media. De ontwikkelaars noemen verrassende creaties, zoals een Godzilla die in de game is gebouwd. Verder laten ze het aan de verbeelding van de spelers over of Zelda en Link een romantische relatie hebben, wat de legendarische status van het spel versterkt. Aonuma en Fujibayashi sluiten af met reflecties over de samenstelling van het team en het overwinnen van de technische beperkingen van de Switch om een technische triomf te realiseren.

Wat is de toekomst van de Zelda-serie, blijft het bij het open-wereld concept?

Volgens Aonuma en Fujibayashi is het belangrijk dat de speler de vrijheid krijgt om zijn eigen pad te kiezen. Ondanks dat sommige fans een voorkeur hebben voor traditionele lineaire Zelda-games, is de tendens tegenwoordig om games te creƫren die ruimte bieden voor persoonlijke beslissingen van de speler. Ze zijn daarom bezig met het ontwerpen van games die deze filosofie ondersteunen.

Zelda: Tears of the Kingdom bouwt voort op het fundament dat is neergezet door de voorganger, Breath of the Wild. Deze games hebben een baanbrekende benadering gekozen voor de serie door open wereld gameplay en een niet-lineaire verkenning te introduceren die de speler meer vrijheid biedt. Sinds het originele spel uit 1986, heeft The Legend of Zelda-serie zich ontwikkeld tot een van de meest gerespecteerde en succesvolle franchises in de game-industrie, met elk deel dat nieuwe innovaties en avonturen biedt. Daarnaast heeft de serie een aanzienlijke invloed gehad op de ontwikkeling van actie-avonturengames als genre.