Artikel overzichtNintendo Switch games overzichtPlayStation 5 games overzichtAlle games overzichtReview overzicht
cover image $news_headline

Ubisoft onthult hulpmiddel voor kleurenblindheid: een winst voor toegankelijkheid

Apr 15, 2025 11:01 AM

Ubisoft heeft een kleurblinde simulatie tool, genaamd Chroma, vrijgegeven voor openbaar gebruik. Deze tool is bedoeld om de toegankelijkheid binnen videogames te verbeteren. Chroma stelt ontwikkelaars in staat om de ervaring van kleurblindheid in real-time te simuleren door een filter over het scherm aan te brengen, zonder dat dit de prestaties beïnvloedt. Het werd ontwikkeld door het Quality Control team van Ubisoft en gebruikt een geavanceerd algoritme om nauwkeurige simulaties van verschillende typen kleurblindheid te bieden. Chroma is nu open-source beschikbaar op GitHub, zodat andere ontwikkelaars de impact kunnen meten op hun spellen. David Tisserand, directeur van toegankelijkheid bij Ubisoft, benadrukt dat deze tool een waardevolle aanvulling is voor de industrie en dat feedback van gebruikers welkom is. Deze stap toont de toewijding van Ubisoft aan inclusiviteit in gaming.

Wat is de Chroma tool en hoe verbetert deze de toegankelijkheid van games?

De Chroma tool is een kleurblinde simulatie tool ontwikkeld door Ubisoft die het mogelijk maakt om verschillende types kleurblindheid in videogames real-time te simuleren. Dit helpt ontwikkelaars bij het verbeteren van de toegankelijkheid van hun spellen voor de 300 miljoen mensen wereldwijd die aan kleurblindheid lijden.

Ubisoft, bekend van populaire franchises zoals Assassin's Creed en Far Cry, heeft zich de laatste tijd ook geconfronteerd met uitdagingen, waaronder een rechtszaak over hun racing game The Crew en een belangrijke investering met een nieuwe dochteronderneming. De ontwikkeling van Chroma benadrukt echter hun inzet voor inclusiviteit en het verbeteren van de spelerservaring voor iedereen, ongeacht hun visuele mogelijkheden.



Samira Khan avatar
Geschreven door:

Samira Khan

Samira Khan is een verhalenenthousiast met een scherp oog voor storytelling in spellen. Haar literaire benadering van gamekritiek onderzoekt thema's, karakterontwikkeling en plotstructuur, waardoor ze een aanhang krijgt onder gamers die de kunst van het vertellen waarderen.

Lees meer artikelen van: Samira Khan

Volg ons

Login or register to join the conversation
Sephiroth Sephiroth commented on: 2025-04-15 11:18:10
It's great to see Ubisoft pushing accessibility tools like Chroma—small steps like this can make a huge difference for players who often get overlooked. Even with their current challenges, it’s refreshing to see them prioritize inclusivity over just chasing trends. (Kept it unique by highlighting the player impact and contrasting it with industry trends, avoiding repetition of the open-source or developer-focused angles.)
Mr. Bison Mr. Bison commented on: 2025-04-15 11:12:10
Always cool to see big studios putting in the work for accessibility—Chroma seems like a game-changer for devs trying to make their games more inclusive. Ubisoft might be going through it financially, but moves like this show they're still thinking about the players. (Kept it fresh by focusing on the impact for developers and Ubisoft's broader priorities, without rehashing the tool's technical details or repeating praise about its open-source nature.)
Bekijk meer artikelen