Unity Software, een van de grootste spel-engine ontwikkelaars ter wereld, heeft aangekondigd dat het ongeveer 25 procent van zijn personeel zal ontslaan. Dit is onderdeel van een grotere herstructurering binnen het bedrijf, genaamd 'company reset'. De ontslagen zijn een reactie op diverse uitdagingen en controverses, waaronder kritiek op nieuwe beleidspunten en het vertrek van voormalig CEO John Riccitiello.

De reorganisatie bij Unity heeft al tot meerdere ontslagronden geleid sinds eind 2023, waarbij bijna 3000 banen betrokken zijn. Interim CEO Jim Whitehurst heeft aangegeven dat Unity zich moet gaan focussen op de kernactiviteiten om op lange termijn succesvol en winstgevend te zijn. Unity's technologie wordt gebruikt in populaire spellen zoals Genshin Impact en Hollow Knight: Silksong.

De game-industrie heeft in het algemeen te kampen gehad met veel ontslagen bij grote bedrijven zoals Epic Games, Embracer Group en EA games. Unity's personeelsvermindering is een van de grootste tot nu toe.

Waarom vinden er zoveel ontslagen plaats in de game-industrie?

Dit is vooral te wijten aan economische uitdagingen en veranderende marktcondities, waarbij bedrijven hun strategieën heroverwegen en soms harde beslissingen moeten nemen om hun middelen efficiënter in te zetten en zich te focussen op hun hoofdactiviteiten.

Unity is een essentiële speler in de gaming sector, bekend om Unity Engine, een krachtige cross-platform game-ontwikkelingsomgeving die door ontwikkelaars over de hele wereld wordt gebruikt voor het maken van zowel indie-titels als grote triple-A spellen. Met de recente onrust en het herstructureren hoopt Unity hun positie te versterken en efficiëntie binnen het bedrijf te verbeteren.